WhatsApp-gebruikers in Brazilië kunnen vanaf vandaag geld ontvangen en versturen via de chatapplicatie. Het is het eerste land waar Facebook deze functie uitrolt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Update 24/06: De pret was van korte duur. De Centrale Bank van Brazilië heeft aan Visa en Mastercard gevraagd om betalingen via WhatsApp niet langer te ondersteunen. De bank wil bijkomend onderzoek voeren naar de risico’s van en wetgevingen rond betalingen via een chatapplicatie.


Geld overmaken naar een vriend(in) of producten kopen en betalen, het zal binnenkort allemaal kunnen via WhatsApp. Facebook lanceert vandaag een betalingsfunctie voor de chatapplicatie in Brazilië. Dat het daar eerst verschijnt, is wel een verrassing. De functie werd immers al maandenlang getest in India, maar door wettelijke problemen kon de functie in dat land nog niet commercieel uitgerold worden.

Hoe werkt het?

Ten eerste moet je je account koppelen aan je kredietkaart. Is iemand je geld verschuldigd, dan kan je die persoon via WhatsApp een betaallink sturen (bij bijlagen, zie afbeelding hieronder). Die kan dan via Facebook Pay ineens betalen door op de link in het chatbericht te drukken. Voor de betalingen worden geen extra servicekosten aangerekend.

Om enige veiligheid in te bouwen, moet je de betaling bevestigen via een 6-cijferige pincode of je vingerafdruk. Banken en online betaalsystemen moeten er zelf wel voor opteren om WhatsApp als betaalmiddel te ondersteunen. WhatsApp zegt wel een open model gebouwd te hebben om partners te overtuigen.

Afbeelding: Facebook

WhatsApp Business

Dat Facebook vroeg of laat een betaalfunctie zou uitrollen voor WhatsApp, dat stond eigenlijk in de sterren geschreven. De functie kan ook voor bedrijven een interessante toevoeging zijn als ze WhatsApp for Business al gebruiken. WhatsApp is sinds zijn ontstaan in 2009 altijd al een interessant medium geweest voor bedrijven om informeel met hun klanten te kunnen communiceren.

Toen Facebook WhatsApp kocht in 2014, bouwde het WhatsApp verder uit als een professioneel communicatiemedium voor bedrijven. Dat resulteerde in de lancering van WhatsApp Business. Dat gebruiken veel bedrijven al om andere links naar hun catalogus of bepaalde artikels te sturen naar klanten. Ook wij gebruiken het voor onze dagelijkse WhatsApp Daily-nieuwsbrief.

De nieuwe functie stelt bedrijven in staat om ook verkopen af te ronden binnenin de chats. Voor bedrijven wordt wel een commissiekost aangerekend voor transacties die ze met Facebook Pay afronden, vergelijkbaar met het systeem van andere online betaaldiensten zoals PayPal.

Zijn betalingen een goede toevoeging aan WhatsApp? Laat het ons weten in de reacties!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here