Google wil een eind maken aan discriminatie in advertenties voor immobiliën, vacatures en kredietverlening die onzichtbaar worden gemaakt voor bepaalde bevolkingsgroepen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De nieuwe maatregelen zijn via een blogpost aangekondigd. Daarin legt Google uit dat het al jaren een advertentiebeleid hanteert dat de mogelijkheden tot discriminatie zoveel mogelijk wil beperken. Zo was het al verboden om het doelpubliek van je advertenties te bepalen op basis van ras, religie, etniciteit, geaardheid, handicaps et cetera.

De regels worden nu nog verstrengd voor speciale categorieën van advertenties, namelijk advertenties voor immobiliën (huizen en appartementen), vacatures en kredietverlening. Binnenin deze sectoren blijkt er nog een hoge mate van discriminatie te bestaan ten aanzien van minderheidsgroepen. Ook in België is de discussie rond de ‘praktijktesten’ een actueel thema.

Meer bepaald voert Google nog enkele extra parameters in die niet kunnen gebruikt worden om een doelgroep selecteren, naast de eerder vernoemde. Dat zijn onder andere gender, leeftijd, burgerlijke stand en huidige postcode. De postcodes bijvoorbeeld kan vaak al gebruikt worden om bepaalde bevolkingsgroepen uit te sluiten, omdat veel grootsteden sociaal gesegregeerd zijn.

Facebook al eens veroordeeld

Het probleem van discriminatie in online advertenties bestaat al langer dan vandaag. Waar je bij een fysieke poster of reclamebord moeilijk kan voorkomen dat iemand er voorbij wandelt, krijgen adverteerders online vaak wel de tools in handen om bevolkingssegmenten waar ze het niet zo voor hebben uit te sluiten. In 2016 publiceerde ProPublica een onderzoeksrapport waaruit bleek dat dit op Facebook redelijk eenvoudig was.

In Amerika is het nochtans bij wet verboden dat verhuurders en verkopers hun panden weigeren toe te kennen aan iemand op basis van diens demografisch profiel. Iedereen moet in theorie een eerlijke kans krijgen om een woning te vinden. Facebook werd na het rapport beschuldigd van het verbreken van die wet, en beloofde de nodige aanpassingen te zullen doen. Dat gebeurde niet, wat resulteerde in een veroordeling.

Google werkte nauw samen met het Amerikaanse ministerie van Volkshuisvesting en Stedelijke ontwikkeling dat die veroordeling uitsprak. Daarmee hoopt Google dat diens advertentiebeleid conform is met de wetgeving. De aanpassingen zullen in de loop van dit jaar geïmplementeerd worden in de Verenigde Staten en Canada.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here