Bpost heeft een nieuwe website ElkeZaakOnline.be gelanceerd, een webtool waarmee kleine handelaars in minder dan 30 minuten hun webshop kunnen bouwen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Update: Niet iedereen is even enthousiast over het initiatief van Bpost. FeWeb, de Belgische federatie voor webbedrijven, sprak zich gisteren kritisch uit over de webtool. Volgens de organisatie is het snel kunnen opstarten van een webshop geen garantie dat die ook succesvol zal zijn. Een webshop moet voortkomen uit een weloverwogen businessplan en doordachte strategie, die ook een professionele manier moet worden uitgevoerd. FeWeb concludeert dat kleine handelaars zich beter laten bijstaan door een digitale professional in plaats van ‘met een blinddoek op’ hun webshop overhaast opbouwen.


Onze nationale postdienst Bpost heeft vanochtend via een persbericht een nieuw initiatief aangekondigd: Elke Zaak Online. Dat is een online alles-in-één tool die ook kleine en lokale handelaars in staat wil stellen om een webshop op te richten zonder dat daar gespecialiseerd personeel of middelen voor nodig zijn. Bpost claimt dat het opstarten van een webshop via Elke Zaak Online nog geen 30 minuten duurt.

Om gebruik te maken van de dienst, moet je de website van elkezaakonline.be surfen. Je hebt de keuze tussen drie verschillende formules. Het goedkoopste abonnement kost je helemaal niets. Het aantal verkopen blijft dan wel beperkt tot 3 per maand. Het Starters-pakket kost €25 per maand, en een Pro-abonnement €45. Winkeluitbaters kunnen de webshop beheren via een website of een smartphone-app, verschillende betaalmogelijkheden toevoegen en via verscheidene sociale-media kanalen adverteren. Vanzelfsprekend zijn de mogelijkheden om je webshop uit te bouwen en te promoten uitgebreider naarmate je meer betaalt voor de diensten.

Groeiend succes

Bpost speelt met deze tool natuurlijk handig in op de groeiende trend van e-commerce. Online producten kopen is door de coronacrisis meer en meer de norm aan het worden. Daar plukt Bpost zelf ook de vruchten van. Op piekdagen levert Bpost meer dan een half miljoen pakjes af per dag. Maar niet elke handelaar heeft het personeel en de middelen om een webshop te runnen. Bpost wil hen via Elke Zaak Online toch laten meegenieten van het succes van e-commerce. Maar dan wel op voorwaarde dat zij exclusief met Bpost samenwerken om de pakjes te laten leveren.

Elke Zaak Online is een gezamenlijke samenwerking tussen Bpost en de Oost-Vlaamse startup Shopitag. Het bedrijf brengt onder haar eigen naam ook al een quasi identieke dienst uit. Door de samenwerking met Bpost kan het de technologie wellicht verder uitdragen. Shopitag stelde ook zijn eigen smartphone-applicatie ter beschikking voor het project.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here