Elektrische wagens moeten een belangrijke steunpilaar worden in de Britse economie na de coronacrisis. Iedereen die een elektrische wagen koopt, krijgt daarvoor een subsidie van 6000 pond.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Britse regering heeft een plan uitgetekend voor de heropbouw van de economie na de coronacrisis. In het economisch herstel zullen elektrische wagens een belangrijke rol moeten spelen. In Reuters en The Telegraph staat te lezen dat de regering van Johnson een subsidie zal geven aan elke Brit die zijn wagen inruilt voor een elektrische wagen. Die subsidie bedraagt 6000 pond, omgerekend €6733,78. Het herstelplan zal op 6 juli door de minister aangekondigd worden, waarna we de precieze details zullen lezen.

Diesel en benzine verbannen

De steunmaatregel moet bijdragen aan het vervullen van korte en langetermijndoelstellingen. Ten eerste moet ze de Britse auto-industrie, getergd door de coronacrisis, er snel weer bovenop helpen. De regering blijkt dus vooral de autobouwers te willen belonen die inzetten op elektrische wagens. In het Verenigd Koninkrijk zijn dat vooral Jaguar en Mini.

Op lange termijn heeft het Verenigd Koninkrijk de doelstelling om tegen 2035 de bouw van nieuwe wagens met ontstekingsmotors te verbieden. Dat zou het einde beteken van diesel- en benzinewagens in het land. Maar die doelstelling kan enkel gehaald worden als er tegen dan voldoende vraag is naar elektrische wagens. Voorlopig is het aandeel van elektrische wagens op de Britse wegen slechts enkele procenten. Een subsidie moet de drempel van de hoge kostprijs een beetje lager maken.

Laadpalen

Of de subsidie voldoende zal zijn, is nog iets anders. 6000 pond is slechts een klein aandeel van de kostprijs van een elektrische wagen, zeker van een Jaguar of een Mini. De Britse economie is namelijk zwaar getroffen door de crisis. Uit analyses van Vox leren we dat slechts één op de vijf bedrijven in het Verenigd Koninkrijk hun inkomsten niet aangetast zagen worden, en voorspellingen luiden dat minstens vijf miljoen Britten hun baan nog zullen verliezen in de komende twaalf maanden. Voor veel gezinnen is het moeilijker om rond te komen, laat staan dat ze budget over hebben voor een dure nieuwe wagen.

Maar het is niet enkel de hoge kostprijs die consumenten tegenhoudt om een elektrische wagen te kopen. In veel landen is er een onvoldoende capaciteit aan laadpalen. Of het uitbreiden van het laadpalennetwerk onderdeel is van het plan van de Britse regering, is onbekend. In Duitsland heeft men wel begrepen dat om elektrische wagens te promoten bij consumenten er voldoende laadpalen moeten voorzien worden. De Duitse regering verplicht daarom elk tankstation om een laadpaal te voorzien.

Ook de Europa wil elektrische wagens zo’n 20 procent goedkoper te maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here