VRT NU

Tijdens de lockdown kan er maar eentje de winnaar zijn van de videostreamingplatformen op Vlaamse grond. VRT NU en VTM GO stonden beide hun mannetje.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Weken aan ons stuk zaten we veilig in ons kot. We hebben allemaal de gevolgen van de lockdown gevoeld. En ook de Vlaamse videostreamingplatformen voelden dat, nieuwe cijfers tonen hoe de populariteit van VRT NU en tegenhanger VTM GO door het dak gingen. We gingen massaal voor onze televisie zitten en begonnen nog massaler te streamen. Dit is de strijd om de Vlaamse kijker.

Streamen met VRT NU & VTM GO

Vlaanderen heeft vandaag, naast Netflix, twee grote streamingplatformen van eigen bodem. VRT heeft VRT NU en DPG Media heeft als tegenhanger VTM GO. Beide hebben ze maar één doel: het hart van de Vlaamse kijker veroveren en haar weer televisie doen kijken. Vooral bij VTM GO zorgt dat natuurlijk ook voor meer reclame-inkomsten. Want de content mag dan wel gratis zijn, je krijgt nog steeds reclame te zien.

Beide platformen piekten tussen maart en mei, maar VRT bleek de ongekroonde oning te zijn met meer dan een miljoen kijkers op VRT NU. In dezelfde periode vorig jaar lag dat cijfer nog op 660.000. En dat heeft natuurlijk ook te maken met de knappe en kwalitatieve content die VRT kan aanbieden op haar platform.

Voor VTM GO lagen de cijfers anders, maar daarom niet slechter. Tot 700.000 actieve gebruikers op sommige momenten met gemiddeld 40% meer kijkers dan in de andere maanden. Belangrijke cijfers die DPG ook kan gebruiken om haar platform aan adverteerders te verkopen.

Vlaamse Netflix dan toch van de grond?

Al jaren spreken Vlaamse mediabedrijven van een tegenhanger voor Netflix. Heeft de Vlaming dan eindelijk de weg naar zijn favoriete videostreamingplatform van eigen bodem gevonden? Het lijkt erop van wel.

Momenteel zijn er ook gesprekken dat DPG en Telenet een soort joint venture-platform willen opbouwen, maar VRT-CEO Leo Hellemans heeft al laten weten dat VRT vermoedelijk niet mee in dat project zal stappen. Logisch ook gezien het grotere marktaandeel van VRT NU. Toch moet de Vlaamse Netflix zich niet alleen tot de drie grootsten beperken. Ook SBS heeft een online videogedeelte voor VIER en VIJF.

De uitkomst? Die is onbekend. Want na de zomer zal ook Disney zijn eigen Disney+ lanceren in België. En ondertussen kookt Netflix rustig verder aan zijn nieuwe top-series. De strijd om de Vlaamse kijker is in ieder geval nog niet gestreden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here