Beautiful smiling African American woman using digital tablet at the bar.

E-commerce in Europa blijft groeien. In 2019 gaven Europeanen samen 109 miljard euro uit aan webshops over de grenzen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Europeanen doen steeds meer online aankopen. De grensoverschrijdende e-commerce was vorig jaar goed voor 109 miljard euro. Het grootste deel van dat bedrag gaan naar webshops binnen de Europese Unie, goed voor zo’n 58 procent van de totale aankopen. De resterende 42 procent gaat naar online retailers buiten Europa.

De populairste webshops was vorig jaar het Zweedse IKEA. De interieurretailer stoot daarmee het Duitse Zalando van de troon, dat naar de zevende plaats zakt. Ook online kledingwinkels van confectiemodemerken deden het vorig jaar opvallend goed. Zo staan de webshops van H&M en Zara op de tweede en de derde plaats.

Het onderzoek naar grensoverschrijdende e-commerce in 2019 is gebaseerd op vier elementen. Naast de online verkoop in zestien Europese landen houdt het ook rekening met SEO-cijfers over de locatie van kopers, een score op basis van het aantal landen dat bediend wordt en het aantal internationale bezoekers van webshops. De studie houdt geen rekening met online reisboekingen.

Verwachtingen voor 2020

Voor 2020 verwachten we nog hogere cijfers te zien. Wereldwijd groeide de e-commerce vorig kwartaal door de coronacrisis met 20 procent. Ook in de Europese Unie was er een grote stijging. Tussen januari en maart was er door de sluiting van winkels 16 procent meer digitaal verkeer op e-shops en gaven onlineshoppers gemiddeld 4 procent meer uit per bezoek. De twee laatste weken van maart was er zelfs een piek van 40 procent groei.

Uit de Salesforce Q1 Shopping Index blijkt verder dat ook ouderen hun weg vinden naar de webshops. Mede daardoor nam het aantal unieke digitale shoppers met 40 procent toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Consumenten kochten tijdens de lockdown vooral meer essentiële goederen zoals voeding en verzorging, huishoudelijke artikelen en speelgoed en games online.

Heb jij meer online gewinkeld tijdens de coronacrisis? Laat het ons weten in een reactie onderaan het artikel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here