De Europese Commissie vraagt feedback over een nieuw voorstel om haar antitrustbeleid met nieuwe tools uit te breiden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In een persbericht meldt de Europese Commissie dat ze een nieuw voorstel heeft uitgewerkt om haar antitrust-beleid uit te breiden. Dit beleid is erop gericht te grote economische machtsposities van bedrijven en het misbruik daarvan te voorkomen. De Commissie heeft een onderzoek gevraagd naar een nieuw instrument dat ze wil inzetten. Met dit instrument wil ze de mogelijkheid creëren om bedrijven die de antitrustregels niet hebben overtreden toch te onderzoeken en maatregelen te vragen.

Het voorstel kadert binnen de decennialange strijd van de Europese Commissie tegen Google, die volgens concurrenten van het bedrijf weinig heeft opgeleverd. Met meer macht om tegen (tech)giganten op te treden wil de Commissie de hiaten in de huidige wetgeving aanpakken. Zo wil ze tijdig ingrijpen als er structurele concurrentieproblemen optreden binnen de markt. Het nieuwe instrument moet de Commissie bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om het probleem van de ‘tipping markets’ op te lossen, waarbij één bedrijf op de markt een onomkeerbare voorsprong of dominantie heeft.

Executive Vice-President Margrethe Vestager, die verantwoordelijk is voor antitrust, licht de beslissing toe. ‘De wereld verandert snel en het is belangrijk dat de concurrentieregels aangepast zijn aan die verandering. Onze regels hebben een ingebouwde flexibiliteit die ons in staat stelt om te gaan met een breed scala aan concurrentievervalsend gedrag op verschillende markten. We zien echter dat er bepaalde structurele risico’s zijn die niet onder de huidige regels vallen,’ zegt Vestager. Het nieuwe voorstel moet die risico’s aanpakken.

Geen boetes

In het voorstel besteedt de Commissie vooral aandacht aan twee domeinen: structurele risico’s voor concurrentie en een structureel gebrek aan concurrentie. Daarmee viseert ze vooral grote bedrijven die de toegang tot de markt afsluiten voor nieuwkomers door data af te schermen of andere barrières op te werpen. Op die manier wil de Commissie zowel consumenten als andere bedrijven beschermen voor grote spelers die de markt domineren.  

‘Na een structureel concurrentieprobleem te hebben vastgesteld door middel van een rigoureus marktonderzoek, waarbij de rechten van verdediging volledig worden gerespecteerd, moet het nieuwe instrument de Commissie in staat stellen om bedrijven gedragsmatige en waar nodig structurele remedies op te leggen’, aldus het nieuwe voorstel. ‘Er zou echter geen sprake zijn van een inbreuk en er zouden ook geen boetes worden opgelegd aan de bedrijven in kwestie.’

Het nieuwe instrument zal worden ingezet in alle sectoren, hoewel in het verleden vooral grote techbedrijven als Google in opspraak zijn gekomen met betrekking tot antitrust-wetgeving. Het onderzoek naar het voorstel loopt tot 8 september. In het laatste kwartaal van 2020 wil de Commissie de nieuwe wetgeving hebben uitgerold.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here