Spotify, Apple, YouTube en Amazon betuigen hun steun aan Blackout Tuesday door hun streamingdiensten op pauze te zetten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De dood van de ongewapende zwarte man George Floyd heeft iets losgemaakt in de Verenigde Staten. In volle coronacrisis gaan duizenden mensen over het hele land de straat op om hun ongenoegen te uiten over het buitensporige politiegeweld waarvan zwarte Amerikanen nog steeds te vaak de dupe zijn. Tegen die achtergrond organiseert de muziekindustrie Blackout Tuesday, een collectieve actie om te protesteren tegen racisme en politiegeweld. Ook techbedrijven als Spotify, Apple Music, YouTube en Amazon Music scharen zich achter dit collectief.

Gisteren riepen Brianna Agyemang en Jamila Thomas van Atlantic Records de muziekindustrie op om een ‘blackout’ te organiseren. Het stiltemoment moest er komen in reactie op de overlijdens van George Floyd, Ahmaud Arbery en Breonna Taylor. Blackout Tuesday, de actie die de muziekindustrie verenigt tegen racisme, was geboren. Dezelfde dag kondigde de streamingdienst Spotify een stiltemoment van 8 minuten en 46 seconden aan in bepaalde playlists en podcasts. De lengte van de pauze staat symbool voor de tijdsspanne dat politieofficier Derek Chauvin op 25 mei George Floyd met zijn knie tegen de grond drukte, wat resulteerde in de dood van de zwarte man.

Ook Apple Music heeft besloten om de programmatie van Beats 1 aan te passen. In plaats van de geplande playlist zal de radiozender een streamingstation voor zwarte muziek promoten. Verder zal Apple Music ook de playlist ‘For Us, By Us’ in de kijker zetten, waarin enkel muziek van zwarte artiesten werd opgenomen. Daarnaast heeft het bedrijf een speciale pagina aangemaakt waarin het zijn steun betuigt voor het protest in de Verenigde Staten. Ook YouTube en Amazon uiten in een tweet dat ze solidair zijn met de slachtoffers. Amazon Music zal vandaag zijn sociale media op pauze zetten om respect te betuigen.

Veranderingen op Spotify

De acties van de techgiganten maken deel uit van een bredere beweging in de muziekindustrie. Onder de hashtag #TheShowMustBePaused uiten platenlabels, productiehuizen, artiesten, luisteraars en hun partners zich massaal tegen het politiegeweld. Zo heeft het mediaconglomeraat ViacomCBS op maandag ook een blackout van 8 minuten en 46 seconden georganiseerd. Van de techbedrijven die aan de beweging meedoen, neemt de Zweedse streamingdienst Spotify de meest verregaande initiatieven. In een blogpost licht het bedrijf zijn acties toe.

‘2 juni is Blackout Tuesday, een dag waarop we collectief loskoppelen van ons werk, met de bedoeling om mensen te helpen na te denken en samen te komen ter ondersteuning van de zwarte gemeenschap. Op deze dag – en elke dag – steunt Spotify onze medewerkers, vrienden, partners, artiesten en makers in de strijd tegen racisme, onrecht en ongelijkheid,’ schrijft Spotify in een blogpost. ‘We gebruiken de kracht van ons platform om zwarte artiesten te ondersteunen, hun stemmen te versterken. Zo willen we een zinvol gesprek en de noodzakelijke verandering versnellen.’

In de blogpost kondigt Spotify enkele veranderingen op het platform voor vandaag. Het bedrijf zet zijn socialemediakanalen op pauze en verandert alle logo’s in een zwarte afbeelding. Daarnaast wil de streamingdienst zwarte artiesten en podcastmakers in de verf zetten met speciale playlists. Ook zal het bedrijf elke van medewerkers aan organisaties die strijden tegen racisme aanvullen met een eigen gift van dezelfde waarde.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here