A high angle view of San Francisco's business district on a sunny day.

Celebrities als MC Hammer tweeten erover en The New York Times noemde het ‘the hot new thing’ in Silicon Valley. Het sociale netwerk Clubhouse is momenteel nog invite-only, maar investeerders en gebruikers zijn alvast enthousiast.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



‘Het is net alsof je een feestje binnenwandelt,’ getuigt een 33-jarige gebruikster uit San Fransisco. Hoewel Clubhouse nog niet gelanceerd is voor het brede publiek, genereert de app al heel wat buzz bij de in-crowd van Silicon Valley. Het platform bestaat uit een reeks chatrooms waar gebruikers kunnen deelnemen aan gesprekken. Op de startpagina krijg je de verschillende chatrooms met de deelnemers te zien en kan je kiezen bij welk gesprek je wil aansluiten. En met bekende gebruikers als Jared Leto en Ashon Kutcher weet de app heel wat mensen aan te trekken.

Clubhouse werd opgericht door Paul Davison en Rohan Seth, twee ondernemers die hun strepen hebben verdiend in Silicon Valley. In 2012 richtte Davison al eerder de socialemedia-app Highlight op, waarmee mensen op basis van hun locatie konden connecteren met anderen. De app werd in 2016 opgedoekt. Met Clubshouse lijken Davison en Seth meer geluk te hebben. Clubhouse is al een tijdje trending op Twitter en heeft ook de aandacht van het grote kapitaal getrokken.

Investeerder zijn dan ook enthousiast over het nieuwe medium. De voorbije dagen hebben twee van de belangrijkste investeerders in Silicon Valley tegen elkaar op geboden om in de app te kunnen investeren. Met socialemedianetwerken valt er in de Valley vaak meer geld te verdienen dan met baanbrekend onderzoek of innovatieve technologie. Uiteindelijk won het investeringsbedrijf Andreessen Horowitz met 12 miljoen euro én de belofte om Alpha Exploration, het bedrijf achter de app, een waarde van 100 miljoen dollar toe te kennen.

Screenshots van de app Clubhouse op Twitter

Podcast mét participatie

Wat is er nu zo speciaal aan Clubhouse? Volgens experts speelt de app in op de nieuwe podcast-trend die de laatste jaren stevig opgang maakt. ‘Het is als een podcast, maar dan met participatie van het publiek’, vertelt een investeerder bij Susa Ventures aan The New York Times. Elke dag kan je via de chatruimtes discussiëren met interessante mensen over tal van onderwerpen: van de hervorming van het strafrecht tot ontwikkelingen binnen de techsector.

Omdat het allemaal live is en de gesprekken niet volgens een vastgelegd schema verlopen, heeft Clubhouse een hoog verslavingsgehalte. Gebruikers spenderen ettelijke uren op het sociale medium. Één vrouw zei zelfs 40 uur per weer op Clubhouse te zitten. ‘Je wilt niet afmelden bij Clubhouse omdat je het gevoel hebt dat er iets waanzinnigs zal gebeuren alsje weggaat, ‘ zegt Upstream-oprichter Alex Taub. ‘Clubhouse is elke avond een mystery box. Je weet niet wat er gaat gebeuren, maar je weet dat het goed zal zijn.’

Concurrentie met Facebook

Toch leek de markt voor sociale media al redelijk verzadigd. We hebben Facebook, Twitter, Instagram en Pintrest voor vrienden, Slack en Hangouts voor collega’s en Tinder en Happn voor dates. Was er dan nog echt nood aan een nieuw format? Als we de hype mogen geloven wel. Zo lanceerde Facebook enkele dagen geleden de app ‘Catch Up’, die op dezelfde manier werkt als Clubhouse. Op Twitter werd de gelijkenis al meteen opgemerkt. ‘Facebook heeft Clubhouse snel gekopieerd,’ tweette een gebruiker.

Momenteel staat Clubhouse nog in zijn kinderschoenen. Het sociale netwerk heeft zelfs nog geen officiële website. Het is ook niet duidelijk wanneer de app formeel wordt gelanceerd, en Davison en zijn mede-oprichter Rohan Seth wilden hier ook geen commentaar over geven. Wel toont het positieve onthaal van Clubhouse dat er behoefte is aan een extra sociaal medium die inspeelt op directe communicatie en dialoog.  

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here