Het plan van de federale regering om luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines uit de nood te helpen is afgekeurd door de Europese Commissie. Het zou in strijd zijn met Europese regels.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines stevent af op een faillissement. De vliegtuigen staan als sinds half maart aan de grond, en er is op dit moment nog geen exacte datum bekend waarop internationaal luchtverkeer weer mogelijk zou zijn. De regering-Wilmès werkt nu volop aan een plan om de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van ons land boven water te houden.

Onlangs was de CEO van het Duitse Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, in ons land om met de regering naar een oplossing te zoeken. Er werd een akkoord bereikt dat de regering financiële steun zou verlenen aan Brussels Airlines. Daarvoor vroeg Lufthansa eerder 290 miljoen euro aan de regering, maar het exacte bedrag dat werd onderhandeld is niet geweten. Naast rechtstreekse steun beloofde de regering-Wilmès ook enkele interessante financiële voordelen, zoals lage rentes op winstbewijzen of converteerbare leningen. In ruil daarvoor wilde de regering inspraak krijgen in het beleid, om een toekomstperspectief te verzekeren voor Brussels Airlines.

In strijd met Europese regels

Maar de Europese Commissie gaat niet akkoord met het reddingsplan, zo blijkt uit eerste contacten tussen de regering en de Commissie. Dat kopt De Tijd. Omdat veel Europese (luchtvaart)bedrijven door de coronacrisis in moeilijkheden verkeren, werd op Europees niveau een nieuw wettelijk kader opgesteld rond herkapitaliseringen door overheden.

De strikte regels stellen dat overheidsinterventies altijd maar tijdelijk mogen zijn en er een exitstrategie voor een termijn van 6 jaar moet zijn. Het kan dus niet dat een regering blijvend zeggenschap kan krijgen in het bestuur. Ook mag een overheid geen extra voordelige financiële en fiscale voordelen aanbieden dat wat een privé-investeerder zou kunnen.

Duitsland en Oostenrijk

Lufthansa kampt eveneens met de nodige problemen. Het luchtvaartbedrijf bereikte na moeilijke onderhandelingen maandag een akkoord met de Duitse regering over steunmaatregelen. De Duitse regering zal 9 miljard euro pompen in Lufthansa, maar onthoudt zich van enige zeggenschap. Daardoor wordt deze deal wel aanvaard door de Europese Commissie. België wil dus het tegenovergestelde. Maar volgens een goedgeplaatste bron is kapitaal zonder zeggenschap in het dossier van Brussels Airlines geen optie.

Ondertussen is het koffiedik hoe de onderhandelingen verder moeten. Premier Wilmès praat met de Europese Commissie om naar een compromis te zoeken. De sleutel zou volgens De Tijd wel eens in Oostenrijk kunnen liggen. Daar hoopte de regering op een gelijkaardige manier de toekomst van Austria Airlines te verzekeren. De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij is eveneens in handen van Lufthansa.

Langs Belgische kant wordt aangenomen dat nu Lufthansa steun krijgt van de Duitse regering, het haar dochter niet meteen in de steek zal laten. De toekomst van Brussels Airlines blijft wel onheilspellend. De crisis zal vermoedelijk leiden tot het verdwijnen van duizenden banen. Vanaf volgende maand hoopt de maatschappij wel weer vluchten binnen Europa te kunnen aanbieden.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here