De werkvloer blijkt een gevaarlijke plaats te zijn om het coronavirus op te lopen. Om de heropstart van bedrijven veilig te doen verlopen, ontwikkelde Bringme een ‘virtuele receptionist’.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Na maanden van beperkte activiteit of zelfs volledige inactiviteit, openden heel wat bedrijven en handelszaken de afgelopen weken opnieuw de deuren. Maar dat blijkt niet zonder risico te zijn. Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen, UHasselt en KU Leuven kwam voort dat meer dan de helft van de nieuwe coronabesmettingen gebeurt op de werkvloer. Om personeel en klanten beter te beschermen, zullen bedrijven naar nieuwe oplossingen moeten zoeken.

Virtuele receptionist

Het Leuvense bedrijf Bringme heeft die oplossing in huis. In het Tiense bedrijf Carconnex werd gisteren de allereerste ‘virtuele receptionist’ geïnstalleerd. Die virtuele receptionist, of ‘coronaspeurder’ zoals Bringme hun innovatie ook graag noemt, is een installatie die bezoekers van een bedrijf controleert op tekenen van het coronavirus.

De installatie neemt de rol van de receptionist op en ontvangt iedereen die je bedrijf of zaak binnenwandelt. Daarnaast informeert het bezoekers ook over veiligheidsmaatregelen, meet de temperatuur en deelt ook mondmaskers en desinfecterende handengel uit. Zijn alle formaliteiten afgerond, dan krijgen bezoekers een ‘badge’ en kunnen ze de zaak betreden. En omdat al deze processen volledig geautomatiseerd worden, is het risico op besmetting door menselijk contact quasi onbestaande.

Worden receptionisten vervangen door machines?

De komende weken zal Bringme al honderden virtuele receptionisten in bedrijven over heel Vlaanderen installeren. En dat aantal zal snel toenemen, want volgens CEO Jo Vandenbergh is er veel vraag naar de technologie. Niet enkel vanuit bedrijven, maar ook winkels, musea en gemeentehuizen. Met een virtuele receptionist verloopt niet enkel het heropstarten veiliger, maar het moet de continuïteit van bedrijven waarborgen moest een tweede golf van het coronavirus zich voordoen.

Vandenbergh denkt ook dat de technologie inspeelt op veranderingen die zullen gepaard gaan met het leven na corona. De CEO meent dat binnen twee tot vijf jaar de traditionele receptionist niet meer zal bestaan. Zowel het ontvangen van gasten als het afhandelen van leveringen zal in de toekomst contactloos moeten gebeuren. Voor het ontvangen van pakketjes te automatiseren werkt Bringme aan de Bringme Box.

De virtuele receptionist werd mogelijk gemaakt door financiële steun van Vlaio, het Vlaams Agentschap Innovatie & Ondernemen, dat een subsidie van 250.000 euro toekende aan Bringme. Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits was dan ook aanwezig bij de onthulling. Zij was alvast zeer enthousiast over de innovatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here