Donderdag kondigde Facebook-CEO Mark Zuckerberg aan dat thuiswerk voor Facebook de nieuwe norm wordt, ook na corona.

Donderdag kondigde Facebook-CEO Mark Zuckerberg aan dat thuiswerk voor Facebook de nieuwe norm wordt, ook na corona.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Na Twitter en Square wil ook Facebook in de toekomst meer inzetten op thuiswerk. Nadat de coronacrisis voorbij is, wordt thuiswerk de nieuwe norm voor het bedrijf. Dat kondigde Facebook-CEO Mark Zuckerberg donderdag aan. Met de nieuwe maatregelen rond thuiswerk ruilt het techbedrijf zijn uitvalsbasis in Silicon Valley in voor meer geografische spreiding.

De beslissing kadert binnen het vernieuwde personeelsbeleid van het bedrijf. Het socialemedianetwerk zal vanaf juli ‘agressief inzetten op aanwervingen op afstand’. Uiteindelijk zou de helft van de Facebook-werknemers op die manier binnen vijf tot tien jaar van thuis uit moeten werken.

Nieuwe coworking-ruimtes

In het kader van het nieuwe beleid zal Facebook ook drie nieuwe locaties openen in Atlanta, Dallas en Denver. In deze coworking hubs kunnen werknemers af en toe samenkomen. ‘Het gaat niet noodzakelijk om kantoren,’ zegt Zuckerberg. Wel wil het bedrijf fysieke locaties creëren om mensen samen te brengen. ‘Met deze ruimtes willen we meer inzetten op schaal. We willen mensen rekruteren in steden waar honderden ingenieurs beschikbaar zijn.’

Op die manier verschuift de focus van de basis in Silicon Valley naar meer geografische spreiding. Toch hangt er voor het personeel ook een prijskaartje aan die beslissing vast. Werknemers die in minder dure regio’s wonen, zullen ook minder worden betaald. ‘We betalen heel goed, eigenlijk aan de top van de markt, maar we betalen een markttarief. En dat verschilt per locatie, dus we gaan dat principe hier voortzetten’, zegt Zuckerberg.

Luisteren naar werknemers

Het nieuwe beleid van Facebook toont dat het bedrijf luistert naar zijn werknemers. Volgens Zuckerberg heeft een interne enquête aangetoond dat maar liefst 60 procent van het personeel flexibel wil werken. Ze verkiezen een mix van thuiswerk en kantoorwerk. Ook zou de helft van de werknemers naar een andere staat verhuizen als ze daartoe de kans kregen.

Met deze beslissing is Facebook de grootste techgigant die de overstap maakt naar thuiswerk. Hoewel ook Twitter al eerder aankondigde een nieuw thuiswerkbeleid te implementeren, gaat Facebook een stapje verder. Het socialemedianetwerk heeft zo’n vijftigduizend werknemers in dienst en heeft meteen verregaande plannen voor de toekomst uitgetekend.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here