Uber

De wereldwijde coronacrisis treft Uber zeer zwaar. Om te kunnen overleven, zal het bedrijf flink moeten snoeien in het personeelsbestand.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Werknemers van Uber hebben gisteren geen al te prettig nieuws gekregen van hun CEO Dara Khosrowshahi. Het nieuws dat het bedrijf het ontzettend moeilijk heeft als gevolg van de coronacrisis raakte enkele weken geleden al bekend. De inkomsten uit de transportdienst waren met 80% gedaald, omdat mensen gedwongen worden om zoveel mogelijk thuis te blijven. Uber Eats, de voedselleveringsdienst van Uber, deed het dan juist opvallend veel beter, maar het was niet voldoende om de cijfers recht te trekken.

Twee weken werd voorspeld dat Uber in totaal zo’n 3700 werknemers zou ontslaan als onderdeel van een groot besparingsplan. Maar de schade zal groter zijn dan verwacht, want Khosrowshahi liet in een interne mail weten dat er nog eens 3000 werknemers extra ontslagen zullen worden. Ook zal Uber wereldwijd 45 kantoren sluiten. Zo hoopt Uber meer dan een miljard dollar van hun vaste kosten te kunnen drukken. De ontslagronde zal uiteindelijk meer dan een kwart van het werknemersbestand van Uber hun baan kosten. Chauffeurs worden niet onder het personeel van Uber gerekend.

Resultaten vallen al langer tegen

Toen Uber in 2009 werd opgericht, was het één van de meest veelbelovende startups van dat moment. Uber groeide al snel uit tot een groot bedrijf. Maar de laatste jaren is het enthousiasme rond het bedrijf sterk gedaald. Na een reeks schandalen rond seksuele intimidatie binnenin het bedrijf moest stichter Travis Kalanick plaats ruimen als CEO. Dara Khosrowshahi nam toen over, maar hij heeft nog niet echt kunnen genieten van zijn promotie.

Na een teleurstellende beursgang in 2019, eindigde Uber het jaar met een verlies van een miljard dollar. Het bedrijf is eigenlijk al jaren verlieslatend, waardoor de voorbije jaren regelmatig een groot aantal werknemers werd ontslagen. Khosrowshahi kondigde in het laatste kwartaalrapport van 2019 nog aan dat die trend in 2020 kon omgebogen worden, maar de crisis doet de CEO al wat minder optimistisch stemmen. In de interne mail spreekt hij zich zeer onzeker uit over de toekomst van het bedrijf:

“We zien stilaan weer tekenen van verbetering, maar we komen vanuit een diepe put, met maar beperkt zicht op de snelheid en de vorm. Ik wou dat ik jullie iets anders kon zeggen, maar op dit moment is er gewoon geen goed nieuws.”

Dara Khosrowshahi, CEO Uber

Mondmaskers

Ondertussen bereidt Uber zich volop voort om de voornaamste bedrijfsactiviteiten weer op te pikken. Chauffeurs kunnen stilaan weer aan het werk om passagiers te vervoeren. Dat moet wel met de nodige voorzorgmaatregelen. Zo zal Uber voor al zijn chauffeurs een mondmasker aankopen, en zal AI worden ingezet om te controleren of chauffeurs hun mondmasker wel dragen. Ook moeten wagens na elke rit ontsmet worden, en mogen chauffeurs die symptomen van het coronavirus vertonen in geen geval uitrijden. Passagiers zullen eveneens verplicht worden een mondmasker op te zetten als ze een Uber willen bestellen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here