De coronacrisis treft veel bedrijven. De kwartaalcijfers van het moederbedrijf van elektronicaretailer MediaMarkt kleurden donkerrood.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het Duitse bedrijf Ceconomy heeft gisteren zijn eerste kwartaalcijfers van 2020 gepubliceerd. Die naam zegt je vermoedelijk niets, maar Ceconomy is het moederbedrijf van de elektronicaretailer MediaMarkt. De cijfers van Ceconomy tonen aan hoe zwaar de coronacrisis bedrijven treft over heel de wereld.

De cijfers van Ceconomy kleurden namelijk donkerrood voor de eerste maanden van dit jaar. Ceconomy, dat ook nog de Duitse multimediaketen Saturn in handen heeft, leed maar liefst 295 miljoen euro verlies. Het contrast met dezelfde cijfers van een jaar geleden kan bijna niet groter zijn. In de eerste maanden van 2019 boekte Ceconomy nog 25 miljoen euro winst.

Winkels gesloten

De reden van het verlies moet niet al te ver gezocht worden. Sinds maart moesten MediaMarkt en Saturn in de meeste landen waar ze actief zijn, de fysieke winkels sluiten (Saturn heeft enkel nog winkels in Duitsland). Daardoor daalde de omzet met 7,7% procent, tot 4,6 miljard euro. De online verkoop draait bij de retailers dan wel op volle toeren, ze kan het verlies van de fysieke verkoop niet compenseren.

MediaMarkt telt 27 winkels in België. Door de versoepeling van de coronamaatregelen zijn die sinds maandag opnieuw open, onder strikte veiligheidsmaatregelen. Daardoor kunnen de cijfers van het tweede kwartaal misschien weer iets positiever kleuren. Maar het is duidelijk dat ook MediaMarkt zwaar getroffen zal worden door de crisis.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here