European Union flags in front of the blurred European Parliament in Brussels, Belgium

Na een korte pauze door het coronavirus, hervat Brussel de regulering van Big Tech. Meer transparantie en controle over datagebruik is daarbij het doel.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Brussel wil meer macht om het gebruik van consumentendata door technologiebedrijven door te lichten. Dat schrijft de Financial Times. Na een pauze eind maart vanwege het coronavirus hervat de EU nu de voorbereiding van de Digital Services Act (DSA). Deze nieuwe wet over aansprakelijkheid en veiligheid voor digitale platforms, diensten en producten zou in het vierde kwartaal van dit jaar klaar moeten zijn.

Het doel van de Digital Services Act is meer transparantie creëren. ‘We moeten onder de motorkap kunnen kijken’, zegt een insider tegen de Financial Times. ‘Momenteel hebben we geen systematische manier om erachter te komen wat er aan de hand is. Op het gebied van desinformatie of illegale content moeten we er altijd het woord van het bedrijf voor waar nemen. Mensen zijn dat beu. Het is niet zo dat we de geheimen van die bedrijven willen, maar we moeten ervoor zorgen dat zaken die het algemeen belang aangaan worden gecontroleerd.’

Techbedrijven kunnen meer

De reactie van Big Tech op de coronacrisis toont aan dat de bedrijven wél in staat zijn om snel te schakelen als het over fake news gaat. Zo verwijdert Twitter nu actief berichten met nepnieuws rond het coronavirus. Facebook beloofde dan weer om gebruikers actief te wijzen op blootstelling aan desinformatie en nepnieuws. Deze meldingen waren er al, maar worden in het kader van corona nu duidelijker en actiever getoond.

Maar kunnen deze technologiebedrijven ook doeltreffend ingrijpen als het om andere schadelijke content gaat? Parlementslid Alex Saliba zegt in ieder geval dat de pandemie in Amerika al heeft aangetoond dat technologiebedrijven méér kunnen. ‘Ik ben een groot voorstander van een systeem waarbij de Europese Commissie zal werken aan een systeem waar consumenten en regelgevers meer informatie krijgen over hoe techreuzen werken. We moeten een duidelijker beeld hebben.’

De laatste weken heeft de oproep tot meer inzage en meer juridische controle voor techbedrijven aanhang gewonnen. Onder andere EU-commissarissen Thierry Breton, Vera Jourova en Margrethe Vestager steunen het initiatief.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here