Montreal, Canada - October 15, 2014. Kickstarter home page displayed on a iPod Touch 5th generation screen. Kickstarter is a popular website for crowd funding projects that are submitted by project creators.

Omdat er nog nauwelijks nieuwe projecten worden geplaatst op Kickstarter, zal het crowdfundingbedrijf structureringen moeten doorvoeren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Ook voor Kickstarter zijn het zeer moeilijke tijden. De website biedt uitvinders en ontwikkelaars een uniek platform om hun projecten te promoten aan investeerders. Zij kunnen projecten die ze het meest interessant vinden dan ondersteunen met een bijdrage, zonder al te grote financiële risico’s te moeten nemen.

In het verleden zijn al er zeer succesvolle projecten voortgekomen uit Kickstarter. Het meest succesvolle voorbeeld is de smartwatch Pebble Time die in 2015 op de crowdfundingwebsite verschijn. Pebble Time wist voor meer dan 20 miljoen aan donaties binnen te halen, en de startup werd een jaar later overgenomen door Fitbit.

De smartwatch Pebble Time is het grootste succesverhaal van Kickstarter.

Maar zulke astronomische bedragen mogen we in 2020 niet verwachten op Kickstarter. Door de economische crisis is innovatie even naar het achterplan verdwenen, zo lijkt. In vergelijking met vorig jaar staan er nu 35% minder projecten op donaties te wachten. Dat komt omdat veel projecten nu stil liggen omdat ze vanop een afstand niet afgewerkt kunnen worden. Maar ook investeerders en bedrijven nemen minder risico in het investeren in projecten waarvan de slaagkans onzeker is.  

Ontslagen op komst

Dat betekent voor Kickstarter zelf ook geen inkomsten meer. In een interne memo die The Verge wist te bekomen, spreekt CEO van Kickstarter Aziz Hasan zich somber uit over de toekomst van het platform. Zij verwachten niet meteen dat de dalende trend in het aantal innovatieve projecten snel zal omkeren, omdat het coronavirus wel eens voor een langdurige economische crisis zal kunnen zorgen.

2019 mag dan wel een boerenjaar zijn geweest voor Kickstarter met een totale omzet van meer dan 1 miljoen euro na belastingen, het geeft het bedrijf blijkbaar onvoldoende reserve om te blijven overleven. De winst van vorig jaar werd alweer geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de website. Hasan kondigt daarom in de interne memo aan dat ‘herstructureringen’ noodzakelijk zullen zijn om de kosten te drukken. De betekenis van die woorden is simpel: er zullen koppen moeten rollen. Toch zal het ontslaan van werknemers niet zonder slag of stoot gaan. In februari werd Kickstarter één van de eerste technologiebedrijven dat zich aansloot bij een vakbond. Het merendeel van de werknemers is dus lid van een vakbond. Onderhandelingen zullen zo snel mogelijk opgestart worden.

Ondertussen blijft Kickstarter creatieve zielen wel aansporen om projecten te blijven delen op haar website. Het richtte een speciaal programma op voor kleinschalige projecten die vanuit thuis kunnen voltooid worden. Net als veel andere websites behoedt Kickstarter zich ook voor valse oplossingen voor het coronavirus. Projecten die op een verantwoorde manier inspelen op de pandemie worden beloond met speciale labels.    

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here