Het bedrijf Airbnb schafte eerder al annuleringskosten voor huurders af, maar neemt nu ook maatregelen om verhuurders beter te beschermen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Begin maart kondigde Airbnb aan dat het zijn beleid omtrent annuleringen grondig zou aanpassen. Dat had natuurlijk alles te maken met de uitbraak van het coronavirus, dat doen stilletjes aan een globale kwestie begon te worden. Het bedrijf wilde tijdelijk anticiperen op een vermindering in het aantal reizen dat er onvermijdelijk zat aan te komen.

Meer bepaald hielden de wijzigingen in dat wie een trip geboekt had via Airbnb, zijn reservatie kosteloos kon afzeggen voor verblijven tot en met 1 juni. Normaal gezien houdt Airbnb ongeveer 15% bij van de betaalde huurprijs wanneer iemand zijn reis annuleert. Verhuurders voelde zich echter in de steek gelaten omdat er geen maatregelen voor hen werden genomen. De crisis is voor hen ook een zeer slechte zaak, want zij zien veel inkomsten verloren gaan, waarvoor ze dan ook geen compensatie meer kregen.

250 miljoen dollar

Vandaag houdt Airbnb een video Q&A met verhuurders om aan hun wensen toe te komen. Airbnb zal namelijk ook verhuurders gaan vergoeden wanneer een trip wordt afgelast. Meer bepaald gaat het om een vergoeding van 25% van het bedrag dat ze zouden krijgen via hun eigen annuleringsbeleid. Dat kunnen verhuurders op de website namelijk zelf instellen. Airbnb probeert verhuurders wel te belonen als ze een flexibel annuleringsbeleid aanhalen. Hoe flexibeler dat was, hoe hoger de vergoeding voor hen zal uitvallen.

De vergoeding kan bekomen worden voor annuleringen in de periode van 14 maart tot en met 31 mei. De reden voor de annulering moet wel kunnen gelinkt worden aan het coronavirus. Maar aangezien het virus reizen stilaan onmogelijk heeft gemaakt, zal quasi elke annulering nu wel op één of andere manier daarmee in verband kunnen gebracht worden.

Airbnb zal een fonds van 250 miljoen dollar (ofwel 228,5 miljoen euro) opzij zetten om verhuurders te kunnen betalen. CEO Brian Chesky bood in een open brief aan verhuurders ook namens het bedrijf excuses aan omwille van het feit dat het afschaffen van annuleringskosten zonder overleg gebeurde. Maar volgens Chesky was die beslissing noodzakelijk voor het beschermen van de publieke gezondheid, en was het geen zakelijke beslissing.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here