Met deze duidelijke boodschap willen ceo’s van Belgische bedrijven de Belgische consument oproepen om geen producten bij buitenlandse webshops aan te kopen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Dat het coronavirus nog lang zal doorwegen op de Belgische economie, dat lijkt nu zelfs al duidelijk. Vooral het Belgische retaillandschap davert op zijn grondvesten. In de loop van vorige week gingen alle niet-voedingswinkels of apotheekzaken voor enkele weken dicht, en dat zal grote gevolgen hebben voor heel wat retailers. Zij zijn voor hun inkomsten nu volledig aangewezen op hun webshops.

En dat stemt Belgische bedrijven duidelijk niet erg gerust. De ceo’s van 26 bedrijven bundelden de krachten om een open brief te schrijven aan de Belgische consument. In die brief roepen ze hen op om bij het aankopen van producten voorrang te geven aan Belgische webshops, en het niet over de grenzen te gaan zoeken. Onder die bedrijven zitten voornamelijk kledingzaken zoals Torfs en JBC, maar ook handelaars in elektronica zoals Fnac en Vandenborre.

Verloren jaar

Belgische bedrijven kunnen het zich namelijk niet veroorloven dat Belgische consumenten nu niet voor hen kiezen. Wouter Torfs van het bekende schoenenmerk sprak tegen De Standaard nu al van een ‘verloren jaar’. De grootste inkomsten komen voor veel retailers namelijk nog steeds uit de fysieke winkels. De webshop kan voor hen nog een enige vorm van houvast bieden, want inmiddels zijn de voorraden voor 2020 al aangekocht en lopen de vaste kosten ook gewoon door.

Daarom is het nu van cruciaal belang dat de Belg zijn eigen economie bovenaan plaatst, en voorrang geeft aan lokale handelaars. Het maakt voor hen niet uit of er dan wordt gekozen voor een kleine zelfstandige of een grote nationale speler. Zolang we voor onze online aankopen het maar niet over de grens gaan zoeken. Zelfs niet wanneer we het elders goedkoper kunnen vinden, sneller geleverd kunnen krijgen of de webshop in zijn geheel een betere ervaring biedt.

De gevolgen zouden wel eens desastreus kunnen zijn als deze oproep genegeerd wordt, oordelen Wouter Torfs en zijn collega-ceo’s. Er wordt voorlopig gesproken dat het 8 weken zou kunnen duren vooraleer we het ergste van de epidemie pas achter de rug hebben. Dat betekent dat de fysieke winkels pas in de loop van de maand mei weer open zullen kunnen gaan. Veel handelaren zullen het mogelijk zelfs niet tot dan het hoofd boven water kunnen houden. De open brief kan hieronder in zijn geheel gelezen worden:

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here