Facebook

Facebook zet alle middelen in om nepnieuws over het coronavirus te weren, maar daar ging het de voorbije dagen wel heel ver in.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Over het coronavirus circuleert heel wat nepnieuws op sociale media. Facebook probeert zijn verantwoordelijkheid op te nemen om de verspreiding van die valse berichten tegen te gaan. Maar in de praktijk is dat vaak eenvoudiger gezegd dan gedaan. Fake news kan nog altijd door de mazen van het net glippen, maar ook omgekeerd kan het wel eens voorvallen dat berichten van betrouwbaardere nieuwsbronnen worden tegengehouden.

Dat gebeurde de voorbije dagen voornamelijk in de Verenigde Staten. Toen gebruikers berichten van gereputeerde nieuwsoutlets wilden delen, kregen ze een waarschuwing dat ze een spambericht wilden delen en daarmee de gebruikersreglementen gingen overtreden. Enkele outlets die ‘geviseerd’ werden waren onder andere Vice, Business Insider en Politico.

Opvallend was dat hoewel niet alle artikels rechtstreeks berichtten over het coronavirus, ze er vaak wel op een indirecte manier verband mee hielden. Ook verschillende crowdfundingacties in verband met het virus werden als spam beschouwd.

Ook nieuwsartikels over pinguïns werden door Facebook als spam beschouwd. Afbeelding: ArsTechnica.

Fout in het systeem

Inmiddels is Facebook ook met meer informatie over naar buiten getreden. Guy Rosen, de eerste man achter Mark Zuckerberg in het bedrijf, gaf daarover op Twitter een update. De nieuwsartikels zouden door een fout in het systeem dat links naar schadelijke websites moet verwijderen als zodanig zijn gelabeld. Facebook heeft inmiddels alle artikels hersteld die door deze systeemfout hersteld werden. Het is onbekend om hoeveel artikels het exact gaat. De strijd tegen nepnieuws, die zal wel nog even blijven duren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here