tussenuit

YouTube wil daarmee nieuwsoutlets stimuleren om nieuws over het virus te publiceren, maar dat zou wel eens als een boemerang kunnen terugkeren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



YouTube heeft via Twitter bekend gemaakt dat het zijn beleid omtrent video’s over het coronavirus gaat aanpassen. Tot op heden werd de regel gehanteerd dat zulke video’s werden uitgesloten van advertentie-inkomsten. Dat komt omdat ziektes zoals het coronavirus worden beschouwd als een ‘gevoelig thema’, zoals geweld en terrorisme. Die maatregel is er om creators te ontmoedigen video’s over dergelijke thema’s te posten. YouTube wil natuurlijk ten koste vermijden dat iemand een gewelddadige aanslag zou filmen en er nog geld aan zou verdienen.

De maatregel kwam echter stilaan onder vuur te staan. Het coronavirus is nu eenmaal het meest actuele topic van het moment wereldwijd, en mensen zoeken via verschillende kanalen naar informatie. Door advertentie-inkomsten te beperken, zou YouTube de stroom van nieuwsupdates naar het platform verhinderen, omdat het minder aantrekkelijk is voor mediabedrijven.

Dagelijkse realiteit

Het is dan ook vooral die laatste perceptie die CEO Susan Wojcicki wil wegwerken. De beperkingen op gevoelige onderwerpen werden ingevoerd om te voorkomen dat creators munt kunnen slaan uit dramatische gebeurtenissen, zoals aanslagen of natuurrampen. Maar het coronavirus woedt al te lang dat het een alledaags gespreksonderwerp is geworden, en het gewoon deel uitmaakt van de dagelijkse realiteit. Daarom vindt de CEO van YouTube het belangrijk dat er voldoende kwaliteitsvolle informatie op het platform te vinden is.

Wojcicki zegt dat het advertenties enkel zal toelaten voor kanalen van gekende nieuwspartners, gezondheidsinstellingen of creators die zichzelf een ‘adverteerdersvriendelijk’ label toekennen. Vooral dat laatste maakt dat het wel eens een tweesnijdend zwaard kan worden om advertenties toe te laten.

Misinformatie

Want zoals zo veel actuele onderwerpen, verschijnt er ook heel wat nepnieuws over het coronavirus. En doordat gebruikers zelf de tools in handen krijgen om hun eigen content te keuren, krijgen creator van misinformatie vrij spel om hun content in aanmerking te laten komen voor advertentie-inkomsten. We kunnen ons dus aan een stroom van betrouwbaar maar ook minder betrouwbaar coronavirusnieuws verwachten op YouTube.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here