Nieuws

Apple en Google weigeren apps over coronavirus

Apple en Google nemen die maatregel om te voorkomen dat apps valse informatie over het virus zouden kunnen verspreiden.

Dat er rond het coronavirus COVID-19 heel wat te doen is dezer dagen, dat hoeven we je niet meer te vertellen. Ook zal het je misschien niet meer verbazen dat alle informatie die je op het internet kan vinden over de ziekte, niet altijd even wetenschappelijk onderbouwd is. Het is een probleem waar de grote technologiebedrijven allemaal mee te kampen krijgen.

Apple en Google kondigen daarom een opvallende maatregel aan voor hun App Store en Play Store. Die worden al weken overladen met applicaties over het coronavirus, waarvan je bij sommigen ernstige vragen over de kwaliteit kan stellen. De bedrijven pakken het iets anders aan, maar het komt er op neer dat ze de verspreiding van de minder nuttige apps zo veel mogelijk willen tegengaan.

Officiële instellingen

Apple verbiedt apps met informatie over het coronavirus natuurlijk niet allemaal. Apps zullen wel enkel in de App Store worden aangeboden die erkend worden door ‘officiële instituten’. Daarmee bedoelt Apple overheden of gezondheidsorganisaties zoals het WHO. Zoeken op ‘coronavirus’ in de App Store geeft daarom maar een beperkt aantal mogelijkheden.

Het is op zich zeker een goede zaak dat Apple de kwaliteit van informatie probeert te garanderen. Toch waren veel app ontwikkelaars vrij verbaasd dat de maatregel zonder voorgaande verwittiging van kracht ging. Onafhankelijke appontwikkelaars zien daardoor hun applicaties geblokkeerd worden, ook al hebben zij er wel veel moeite in gestoken hun informatie te controleren.

Geen zoekresultaten

Google pakt het helemaal anders aan voor de Google Play Store. Het heeft alle zoekresultaten verwijderd voor het coronavirus. Probeer je in de apps sectie te zoeken op coronavirus, dan zal Google je vertellen dat er geen apps kunnen gevonden worden.

Maar toch kunnen apps rond het coronavirus wel nog gevonden worden mits wat kunst- en vliegwerk. Google hanteert namelijk veel minder strenge selectiecriteria voor appontwikkelaars om apps in Google Play te krijgen. Google heeft dus enkel de zichtbaarheid ervan verminderd, anders dan Apple.

Ook andere technologiebedrijven moeten er streng op toezien dat ze niet bijdragen aan het verspreiden van vale informatie. Facebook, Google en Twitter draaien overuren om alle informatie die via hun websites gedeeld wordt te controleren op correctheid.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business