Facebook gaat data beperken die adverteerders kunnen gebruiken
Facebook stopt met Partner Categories, een onderdeel van zijn marketingtools die aan derden toelaat om targeting op basis van eigen data aan te bieden aan adverteerders. Het sociale platform voert die aanpassing door omdat het “de privacy van gebruikers op Facebook zal verbeteren”.
Partner Categories
De beslissing zorgt ervoor dat marketeers op Facebook geen beroep meer zullen kunnen doen op bedrijven zoals Acxiom en Experian, die gespecialiseerd zijn in verzamelen van data. Via Partner Categories brachten die databedrijven extra gegevens aan die buiten Facebook verzameld zijn over gebruikers, waarmee een marketeer nog gerichter een specifieke doelgroep kon samenstellen voor zijn boodschap. Het is nu niet meer mogelijk om data van derden te gebruiken om een advertentie te targeten op Facebook.
Cambridge Analytica
De beslissing komt in de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij data van 150 miljoen gebruikers ongeoorloofd in handen van het bedrijf vielen. Als reactie op het schandaal sloeg CEO Mark Zuckerberg mea culpa en beloofde hij verschillende maatregelen om terug meer privacy op het platform te garanderen. Zo worden er tijdelijk geen nieuwe apps meer toegevoegd aan het netwerk en heeft het platform ook de hoeveelheid en types van data aan banden gelegd die apps kunnen verzamelen. En nu snijdt het dus ook in de mogelijkheden voor adverteerders.
Het verlies van Partner categories hoeft geen grote klap voor marketeers te zijn. Ze kunnen nog altijd gebruik maken van de informatie die Facebook zelf over gebruikers heeft, en dat is ook een grote databank. Bovendien houdt niets hen tegen om de data van bedrijven als Axciom en Experian buiten Facebook te kopen en deze dan te integreren in de eigen datasets.