Voor het eerst werd in een jaar meer dan 10 miljard euro via e-commerce besteed in België. Eén categorie stak daarbij met kop en schouders boven de anderen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Belgische e-commercesector blijft groeien en haalde vorig jaar een nieuwe mijlpaal: er werd meer dan 10 miljard euro in totaal gespendeerd. Dat is één van de vaststellingen die belangenvereniging BeCommerce doet na analyse van de verkoopscijfers van 2017.

Stijgende lijn

In het algemeen is het totale online bedrag dat gespendeerd werd met 11 procent gestegen tegenover het jaar daarvoor. Het aantal verkopen ging met 2 procent vooruit. Over hoe goed de Belgische e-commerce-sector het doet, lijken echter niet alle studies op dezelfde lijn te zitten. Een recent onderzoek van Safeshops.be gaf aan dat het aantal online aankopen met 40 procent was toegenomen in 2017. De studie schatte het totaal bedrag voor de Belgische online markt op 5,8 miljard euro. Ongeacht de specifieke cijfers tonen beide studies dat online winkelen aan een opmars bezig is.

Online boeken

Het onderzoek van BeCommerce laat zien dat we vooral bij het plannen van uitstappen duidelijk de klik hebben gemaakt om online naar de beste prijzen te zoeken. In de categorie ‘vliegtuigtickes en accomodaties (niet in pakket)’ worden 86 procent van de aankopen online gedaan. Op de tweede en derde plaats staan ‘tickets voor attracties en events’ (75 procent) en ‘pakketreizen’ (64 procent).

On demand

Een significant deel van de Belgen winkelt online: 8,4 miljoen inwoners deden vorig jaar minstens één aankoop via het internet, wat bijna driekwart van de bevolking is. Dat cijfer is echter weinig veranderd tegenover het jaar daarvoor. BeCommerce wijst op de verzendigskosten als een van de grootste struikelblokken voor potentiële kopers. De verwachting van ‘on demand’-leveringen stijgt bij Belgen. “Mensen willen meteen kunnen bestellen en willen dit aan huis geleverd krijgen, wanneer zij het willen,” aldus BeCommerce. Al blijft de vaststelling relatief: een op tien Belgen vind ‘on demand’ leveren belangrijk. Er zijn bovendien nog andere belangrijke redenen waarom sommige Belgen niet online shoppen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here