Bitse concurrentie doet Nest-producten op Amazon verdwijnen

Niet alleen fysieke supermarkten durven het dreigingsmiddel van de lege rekken boven te halen. Ook Amazon kent er wat van.

Producten van de fabrikant Nest zullen binnenkort niet meer te kopen zijn op Amazon. Dat stelt website Business Insider. Aanleiding daarvoor is een aanslepend conflict tussen beide partijen. Meerbepaald tussen Amazon en Google, dat het moederbedrijf is van Nest.

Van hogerhand

Op Amazon.com kan je momenteel nog een paar producten van Nest terugvinden, maar het gaat enkel om de verkoop van de stuks in voorraad. Nest heeft zijn samenwerking met Amazon opgezegd en zal geen enkele van zijn toestellen meer via de webshop verkopen.

De stopzetting van de verkoop van Nest-producten is op zich een reactie op een beslissing van Amazon. Het bedrijf zou Nest hebben gemeld dat het geen van de nieuwe producten van het bedrijf zou gaan verkopen. Een duidelijke reden voor die beslissing werd tijdens het gesprek niet gegeven door Amazon, alleen dat het “van hogerhand” was opgelegd. Daarop besloot Nest om in één klap al zijn producten op de webshop in te trekken.

Andere orde

In het verleden toonde Amazon al dat het niet te beroerd was om bedrijven onder druk te zetten met de dreiging dat het producten uit zijn webshop zou halen, vraag maar aan de boekenhandelaars waar Amazon mee samenwerkt. In die situatie probeerde Amazon met zijn invloed voornamelijk de laagst mogelijke prijzen te bedingen. Het conflict met Google is echter van een andere orde: hier gaat het niet om een prijsconflict, maar een strijd met een concurrent.

Amazon is al langer meer dan enkel een online marktplaats waarop retailers hun producten kunnen aanbieden. De e-commercereus neemt in steeds grotere mate zelf de productie en verkoop in handen met eigen merken. Daarmee komt Amazon in het vaarwater van allerlei winkels, maar zijn hevige concurrentie met die andere techreus Google doet momenteel de meeste wenkbrauwen fronsen.

Monstergevecht

Amazon neemt niet alleen de Nest-producten in het vizier. Ook toestellen zoals de Google Home en de chromecast heeft het uit zijn rekken gehaald. Het conflict leidde ook tot gebekvecht over de YouTube-app op enkele Amazon-toestellen.

Het mag duidelijk zijn dat Amazon bij smart home-producten en aanverwanten liever zijn eigen producten naar voren schuift. En dat is dan weer een gevolg van het feit dat het digitale assistent Alexa wil promoten ten nadele van Googles eigen Assistant. Er ligt dan ook heel wat in de weegschaal voor het bedrijf.

Als we in de toekomst steeds meer beroep zullen doen op een digitale assistent voor allerlei taken, dan zou Amazon uiteraard het liefst hebben dat dat zijn eigen Alexa is. Alleen al de bergen aan informatie die dat oplevert zijn van onschatbare waarde voor een technologiebedrijf. Hou de popcorn dus maar warm, want het ziet ernaar uit dat dit gevecht tussen titanen nog niet gedaan is.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business