Nieuws, slider

Dit zijn de 5 beste mobiele websites in België

Eén Belgische winkel wist een plaats te veroveren in de top 5 die Google samenstelde op basis van een uitgebreide studie naar de beste mobiele websites.

Het mag niet verbazen dat de prestaties van mobiele websites internetreus Google nauw aan het hart liggen. Het bedrijf moedigt websites al jaren aan om aandacht te besteden aan een website die ook op smartphone en tablet gebruiksvriendelijk is. Google liet het afgelopen jaar een uitgebreide studie uitvoeren naar de beste mobiele presteerders in Europa in de categorieën retail, finance en reizen.

Bruikbaarheid

Uit die studie zijn ook specifieke cijfers voor België uit de bus gekomen. Die laten onder andere zien dat België niet slecht scoort ten opzichte van andere landen als het om de gebruiksvriendelijkheid van mobiele retailwebsites gaat. Websites halen een gemiddelde score van 64 procent als het op usability aankomt, terwijl de hoogste gemiddelde score op 66 procent ligt (in Nederland). Dat cijfer ligt in vergelijking met de gemiddelde scores in de categorieën Finance en reizen wel lager, waar de beste presterende landen gemiddeld 75 en 76 procent haalden.

In de top vijf van best beoordeelde mobiele websites in België zit één van oorsprong Belgisch bedrijf: elektronicaketen Vanden Borre. “Mobiele bezoeken zijn het afgelopen jaar geleidelijk aan gegroeid en maken nu meer dan 50 procent van ons totaal websiteverkeer uit,” verklaart Vanden Borre CMO Yannick Bouillon. Dat zette het bedrijf ertoe aan om zich sterker te focussen op de mobiele ervaring van hun klanten. Onder andere het afrekeningsproces op de website werd onder handen genomen om dit vlotter te maken, en er werd ook gesnoeid in de informatie die de website van zijn bezoekers vraagt.

De top vijf van best beoordeelde mobiele retailwebsites ziet er in België als volgt uit (met gebruiksvriendelijkheidscore):

  1. Coolblue (83 procent)
  2. eBay (75 procent)
  3. Vanden Borre (70 procent)
  4. Zalando (70 procent)
  5. Amazon (70 procent)

Tendenzen

De Google-studie legt enkele tendenzen bloot. Zo merkt het op dat de zoekfunctie op mobiele websites sterk verbeterd is. Op kleine schermen worden sneller spelfouten gemaakt bij het invoeren van woorden, waarop websites nu anticiperen door dit automatisch te corrigeren. Verder valt ook op dat websites steeds meer alternatieve betalingsmiddelen aanbieden, zoals PayPal of Google Pay. De internetreus wijst hierbij op een mogelijk valkuil voor retailers: als ze niet opletten bij de integratie van nieuwe betalingsopties dan kan dat ertoe leiden dat klanten twee keer hun gegevens moeten invullen, wat hen kan doen afhaken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business