Mango rolt wereldwijd digitale paskamers uit: de paskamers zijn voorzien van een slimme spiegel waardoor klanten nooit meer zelf om een andere maat moeten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Stel, je past een broek of een trui, en komt tot de vaststelling dat het ding toch niet helemaal als gegoten zit. Dan heb je de keuze: je terug aankleden en de winkel terug in te lopen om een andere maat te zoeken? Of de hele zoektocht te staken en dan maar niets kopen? In een poging om dat laatste scenario te vermijden, pakt Mango uit met een toevoeging aan de flagship-winkels.

Digitale pashokjes

In de grootste Mango-winkels wereldwijd komen binnenkort ‘digitale pashokjes’. Een spiegel met ingebouwd touchscreen en scanner moet de winkelervaring heel wat aangenamer maken. Klanten die in zo’n hokje staan, kunnen winkelmedewerkers oproepen om bijvoorbeeld een kledingstuk in een andere maat of kleur te gaan halen. Zo moeten ze nooit meer zelf om een andere maat gaan.

Als bezoekers in het pashokje een kledingstuk willen aanvragen, krijgen de winkelmedewerkers een notificatie op hun smartwatch. De melding toont welk artikel gevraagd wordt en naar welk pashokje het moet worden gebracht. Wanneer de medewerker het verzoek aanvaardt, krijgt de klant een melding dat zijn kledij onderweg is.

Wie wil, kan de spiegel bovendien vragen om modeadvies. De spiegel geeft een overzicht van aanbevolen kledingstukken, op basis van de kledij die de bezoeker heeft uitgekozen om te passen. Daarvoor moeten de kledingstukken eerst worden gescand met behulp van de barcode of RFID-tag. Daarna wordt een selectie van accessoires en kledij getoond die vaak in combinatie met de items in het pashokje worden gekocht.

Online en offline

De slimme pashokjes werden ontwikkeld in samenwerking met Vodafone en Jogotech, de maker van de gelijkaardige, slimme paskamer ‘JogoRoom’. Het doel van Mango is om de online en offline winkelervaring te verenigen. Dat beaamt Mango’s Chief Client Officer Guilermo Corominas. ‘Dit is een heel spannend project voor Mango. We zien de toekomst van retail als een mix van online en offline. Deze nieuwe paskamers zijn een bijkomende stap in de digitale transformatie van onze winkels om een heel nieuwe ervaring te creëren voor onze klanten,’ aldus Corominas.

Het idee van een digitaal pashokje werd eerder ook in eigen land geïntroduceerd. Belgische fashionretailer JBC lanceerde vorig jaar digitale pashokjes met slimme spiegel in een handvol winkels in Vlaanderen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here