Google Chromebooks die in 2017 of later uit worden gebracht, zullen Android-apps ondersteunen. De feature werd al in mei 2016 aangekondigd, en wordt nu in praktijk gebracht.

Chinese e-tailer JD.com start met de uitbouw van een geautomatiseerde supermarktketen. Daarmee kan het weleens rivalen zoals Amazon en Alibaba overtroeven.

Advertentie

JD.com is bij uitstek een online speler, maar vergroot nu ook zijn aanwezigheid in de fysieke retailsector. Het e-commercebedrijf lanceert een eigen kassaloze supermarktketen in thuisland China. Dit jaar nog moeten 500 filialen de deuren openen.

Zonder kassa’s

De keten krijgt de naam ‘X’ mee. In de winkels worden kleine, alledaagse producten aangeboden, zoals snacks en huishoudelijke items. Meest opvallende kenmerk? Er zijn geen kassamedewerkers: alle aankopen worden automatisch afgerekend tijdens het buitengaan. Daarvoor wordt een combinatie van beeldherkenning en sensoren gebruikt.

Om boodschappen te doen in een X-filiaal, moeten klanten zich eerst online registreren. Daarna worden ze bij het binnengaan of buitengaan van de winkel via gezichtsherkenning geïdentificeerd, en weet het systeem welk account er bij welk gezicht hoort. In de winkel zelf kunnen klanten op eigen houtje de gewenste producten nemen.

Na het winkelbezoek moeten bezoekers een paar seconden te wachten voor het exitpoortje, zodat alle producten gescand kunnen worden. Elk artikel in de winkel is voorzien van een chiptag die de prijsinformatie bewaart: heeft de bezoeker één of meerder producten bij zich, dan wordt de tag gescand en wordt het eindtotaal automatisch verrekend met het gelinkte betaalaccount. Zodra de betaling gelukt is, kan de klant de winkel buitengaan.

Eén X-winkel werd eind december al geopend in Yantai, een stad aan de oostkust van China. De winkel is 80 vierkante meter groot en heeft zo’n vijfhonderd producten in de rekken.

Eerste keten

Door een keten aan kassaloze supermarkten te introduceren, gaat JD.com met een primeur lopen. Andere online en offline retailers – waaronder Amazon en Alibaba – experimenteerden met een gelijkaardig concept, maar geen van hen lijkt grootschalige plannen te hebben. Vooral Amazon worstelde initieel met de praktische uitvoering van een kassaloze supermarkt, waardoor de publieke opening van het filiaal op zich liet wachten. Dat het, net zoals JD.com, een keten van de winkels zou lanceren, lijkt dus veraf.

Albert Heijn plant overigens wel om een kassaloze betaalfunctie te introduceren in 80 filialen, maar implementeert het systeem in bestaande winkels, waardoor de huidige kassasystemen behouden blijven.

Robotische helper

JD.com opende begin dit jaar een andere supermarktketen met een technologische twist. In 7Fresh zijn er wél kassa’s, maar worden klanten bijgestaan door een robot. Tijdens het winkelbezoek worden de bezoekers gevolgd door een robot op wieltjes, zoals een zelfrijdend winkelwagentje. De gekozen producten gaan in een mandje bovenop de machine. Een schermpje kan bij bepaalde producten meer informatie tonen. Wordt er een bepaald stuk fruit in het mandje gelegd, dan kan de robot bijvoorbeeld laten zien waar de vrucht vandaan komt,  of hoeveel suiker het bevat.

 

Bron: JD.com
Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here