malware op pc

Carrefour gooit het roer om. De Franse supermarktketen wil de leider in ‘food e-commerce’ worden, en dat gaat gepaard met opofferingen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Dat werd duidelijk uit het nieuwe businessplan dat Carrefour gisteren bekendmaakte. In het plan staat beschreven hoe de keten een ‘ingrijpende transformatie’ zal ondergaan. Onder andere wordt de komende jaren sterk geïnvesteerd in e-commerce, maar wordt er ook gesnoeid in het personeel.

5 miljard uit online

Eén van de doelstellingen is om tegen 2022 al 5 miljard euro omzet te draaien uit online verkoop. Om dat te bewerkstelligen wordt er gesleuteld aan het online aanbod en de omnichannelstrategie. Diensten als de Click & Collect, Drive en de thuislevering van boodschappen worden verbeterd en uitgebreid, en ‘geautomatiseerde logistieke middelen’ moeten zorgen voor een snellere en efficiëntere voorbereiding van orders.

Bovendien krijgt elk land waar de supermarkt actief is, een eigen centrale website. Nu doet Carrefour een beroep op verschillende platformen voor hun winkelformules: Hypermarkt, Market, Express of Drive. Die websites worden samengevoegd in één e-commerceplatform waar klanten terechtkunnen voor alle online en omnichanneldiensten van de supermarkt. Het Franse platform komt er tegen 2018; andere landelijke platformen zullen daarna volgen.

In het totaal verwacht Carrefour 2,8 miljard euro te investeren in de e-commerce-activiteiten.

Tencent

Om door te stoten in online verkoop, roept Carrefour bovendien de hulp in van externe partijen. Op dezelfde dag dat het transformatieplan werd aangekondigd, maakte het concern bekend dat het in zee ging met het Chinese Tencent. Tencent zal investeren in de Chinese branche van Carrefour, en beiden tekenden een voorlopig akkoord rond een strategische samenwerking in China. Hoe die samenwerking eruit zal zien, is nog niet bekend. Online gigant Tencent is onder meer bekend als het bedrijf achter de immens populaire chatapp WeChat, en kan zorgen voor de ‘technologische knowhow’ die Carrefour nodig heeft om te digitaliseren, aldus een statement van de keten.

Even geleden werd gespeculeerd dat Carrefour ook zinde op een overname van Fnac-Darty, maar die aankoop bleef uit. Wel pompte Carrefour midden januari 79 miljoen in online flashsaleplatform Showroomprivé.

2.400 jobs geschrapt

Carrefours geplande transformatie vergt forse investeringen. In de komende jaren wilt Carrefour daarom besparen: de investeringen in de fysieke winkels komen op een lager pitje te staan, en de groep plant enkele ingrepen om efficiënter te functioneren. Enkele geplande besparingen hebben bovendien een impact op het personeel. Zo’n 2.400 Franse jobs worden geschrapt, waarbij werknemers gebruik kunnen maken van een vrijwillig vertrekplan. Daarnaast wordt de afstoting van ruim tweehonderd voormalige DIA-winkels gepland. De Spaanse discountketen DIA werd ruim vijftien jaar geleden overgenomen door de Carrefour-groep, maar nu blijkt een aantal filialen ondermaats te presteren. Daarom wordt er voor 273 ex-DIA-winkels overnemers gezocht. Indien geen kandidaat wordt gevonden, wordt het desbetreffende filiaal gesloten. Ook wordt gesneden in de oppervlakte van de hypermarkten in Frankrijk: die moet met 100.000 vierkante meter naar omlaag.

Met het transformatieplan wil Carrefour opboksen tegen naderende tegenstanders in de FMCG-sector. Concurrenten als Amazon, Ahold Delhaize en anderen winnen snel terrein met hun e-commercestrategie, terwijl Carrefour nauwelijks groeit in online omzet. De nieuwe online aanpak moet de supermarktketen opnieuw een streepje voor geven. Het is nog niet zeker wat de gevolgen zullen zijn voor de Belgische markt. Wellicht wordt er meer nieuws bekendgemaakt op de buitengewone ondernemingsraad die op donderdag gepland is.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here