[Blog] Vijftien jaar geleden schetste filmgoeroe Steven Spielberg een onheilspellend beeld van het belang van “slimme machines” in de maatschappij; in 2017 spelen ze een alsmaar belangrijker wordende rol in het leven van alledag.

MediaMarkt pakte vorige week uit met wel héél straffe kortingen: een groot aantal elektronica stond een tijdlang aan 0,95 eurocent te koop. Een vergissing, zo bleek later.

Advertentie

Nachtelijke bezoekers van de MediaMarkt-webshop dachten een koopje te kunnen doen. Een honderdtal elektronische toestellen werden aangeboden aan minder dan één euro, waaronder stofzuigers, spelcomputers, mixers en andere kleine elektronica. De korting was te mooi om waar te zijn: het bleek om een foutje te gaan. Dat bevestigt een woordvoerder aan de Nederlandse redactie van Twinkle.

In de nacht van woensdag op donderdag kregen een groot aantal producten namelijk een foute prijs mee, die enkel getoond werd in de Nederlandse versie van de webshop. Hoeveel bezoekers gebruik hebben gemaakt van de buitenkans, is niet bekend. Wel laat de woordvoerder weten dat alle geplaatste orders geannuleerd werden. Als zoetmaker kreeg elke klant een kortingsbon van 10 procent aangeboden.

Wanneer een webshop een foute prijs adverteert, betekent dat niet automatisch dat die prijs ook nagekomen moet worden. Is het duidelijk dat het om een absurd lage prijs gaat? Dan mag je ervanuit gaan dat er een vergissing in het spel is, en heeft de webshop geen verplichting om de prijs na te komen. Dat gebeurde het afgelopen jaar wel vaker. Zo haalde Leen Bakker zijn gelijk in een rechtszaak rond de laag geprijsde hoogslapers, en annuleerde bol.com honderden orders na een foute online prijsaanduiding. Carrefour besloot dan weer om geen actie te ondernemen, wanneer bleek dat online bestellingen extra goedkoop de deur uitgingen: de supermarktketen hield zich aan de stuntprijzen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here