Koopjesjagers trokken deze week op pad. De solden zijn traag op gang gekomen, maar namen een goede start.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Uit een rondvraag van Comeos blijkt dat de Belgische winkels goed aan de soldenperiode zijn begonnen. Op de eerste soldendag werd alvast 4 procent meer verkocht ten opzichte van vorig jaar. Klanten trokken vooral naar de winkelcentra, iets dat wellicht te danken was aan de erbarmelijke weersomstandigheden.

De winkels in de stadskern konden minder bezoekers lokken, hoewel volgens Comeos ook daar sprake was van een stijging in de verkoop. ‘Er was minder volk vandaag in de winkelstraten, maar er waren meer kopers en zij die kochten, spendeerden meer dan vorig jaar,’ verduidelijkt CEO Dominique Michel.

Sperperiode

Uit de verkoop blijkt dat veel klanten toch nog wachten tot de soldenperiode om hun slag te slaan, ondanks de koppelverkopen en andere kortingsacties die in veel winkels vroegtijdig worden gelanceerd. Eerder overwoog minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters daarom nog om de sperperiode af te schaffen. Het nut van de regeling was al jaren voorbijgestreefd, aangezien handelaars zich nauwelijks nog hielden aan het verbod op prijsverminderingen.

Daar gaan sectorverenigingen zoals Unizo en Comeos niet mee akkoord. ‘De soldenperiode is en blijft een belangrijk moment voor de handel,’ zegt Michel in een statement. ‘Het is een bijzonder voordeel dat we hebben ten opzichte van de buurlanden.’

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here