Nieuws

‘Mobiel shoppen breekt dit jaar definitief door’

Meer dan de helft van de Belgen koopt zijn kerstgeschenken online, en steeds vaker grijpen ze daarvoor naar hun smartphone.

Steeds meer Belgen kopen hun eindejaarsaankopen online, zo blijkt uit een bevraging van Orange onder 1.064 Belgen. Zo’n 7 op 10 Belgen kopen hun cadeautjes via het internet. Dat is ook te merken aan de drukte bij online retailers zoals Coolblue. De nummer twee van de Belgische Twinkle100 beleefde zijn drukste moment afgelopen maandag, exact een week voor Kerstmis.

Het grootste argument om online te shoppen is tijdsbesparing. De helft van de bevraagden laat weten dat het hen minder tijd kost om een pakje online te bestellen, dan deze te gaan halen in de winkel. Vooral de drukke winkelstraat en de lange wachtrijen spelen daarbij een rol. Daarnaast is de prijs een andere reden om online te kopen. Nog eens 50 procent gelooft dat ze geld kunnen besparen door op het web te winkelen.

Steeds vaker mobiel

Het wordt verder duidelijk dat laptop en desktop aan aandeel in moeten boeten tijdens de zoektocht naar cadeautjes. Steeds vaker kopen Belgen via hun smartphone: dit jaar klokt het aandeel mobiele shoppers af op 20 procent. Zo’n 70 procent vindt het vooral handig om te kunnen shoppen waar en wanneer ze willen. Zelfs wanneer consumenten hun smartphone niet gebruiken om bestellingen te plaatsen, wordt die tijdens de eindejaarsperiode door meer dan de helft wel gebruikt voor cadeautips en om bestelde pakjes te tracken.

‘We kunnen niet om de trend heen dat mobiel shoppen dit jaar definitief zal doorbreken,’ zegt Cristina Zanchi, Chief Consumer Officer van Orange. ‘Bijna 1 klant op 2 gebruikte al zijn smartphone om een cadeau te kopen. 1 op 5 beweert dat dit eindejaar vaker te zullen doen. Zelfs bij de klanten die nog nooit een kerstcadeau via hun gsm kochten, geeft 1 op 3 aan dat de kans bestaat dat hij dat dit jaar wel zal doen.’

Cadeautjes kosten Belg 250 euro

Overigens kiezen Belgen opnieuw voor enkele klassiekers voor onder kerstboom. Kleding, parfum en verzorgingsproducten blijven de populairste cadeaus, naast gadgets en speelgoed. Gemiddeld wordt tot 250 euro uitgegeven aan geschenken, en 5 procent zegt 500 euro of meer te spenderen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business