Voor het eerste werd in de Franse hoofdstad meer geïnvesteerd in lokale start-ups, dan in Berlijn. De totale som evenaart bijna de investeringen die Londense start-ups mochten opstrijken.

Volgens onderzoek van onder andere GfK kan ons land dit jaar opnieuw een record vestigen: geeft de Belg in 2017 voor het eerst 10 miljard euro uit op het internet?

Advertentie

Vorig jaar spendeerden we met z’n allen online ruim 9 miljard via het internet. Aan het tempo waaraan e-commerce in België groeit, en met de komst van enkele nieuwe koopjesfenomenen, zou het dit jaar kunnen dat we de grens van 10 miljard euro overschrijden, bericht GfK. Een mijlpaal.

Toename

In de eerste helft van 2017 werd al een toename in de online uitgaven opgemerkt, blijkt uit de cijfers van GfK. Van januari tot juni werd in België 4,9 miljard euro gespendeerd op het web, een stijging van 10 procent. Daarnaast steeg ook het aantal mensen dat online een aankoop deed, alsook het aantal aankopen zelf.

In Wallonië blijft de online verkoop sneller stijgen dan in Vlaanderen. De Nederlandstalige markt in België blijft wel groter in absolute cijfers.

Black Friday

Als alles goed gaat, stevenen we dus af op een nieuw record in uitgaven in e-commerce in 2017. Het najaar is sowieso een topperiode voor online verkoop, dus die kans is niet gering. Bovendien helpen enkele nieuwe trends om de uitgaven op het internet extra op te krikken: Black Friday en Cyber Monday, bijvoorbeeld.

Volgens een bevraging van GfK kent 1 op 2 Belgische consumenten het koopjesfenomeen en heeft 1 op 10 al deelgenomen aan de online kortingsparade. Verder is 14 procent van plan om zijn eindejaarscadeaus te kopen op Black Friday of Cyber Monday.

Niet iedereen staat echter paraat voor de koopjescampagnes: ongeveer de helft van de ondervraagden laat weten geen extra aandacht te zullen schenken aan de kortingen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here