Nieuws, slider

Bpost laat Belg kiezen waar pakje terechtkomt

Voortaan geeft bpost klanten de vrijheid om te kiezen waar hun pakjes op hen wachten als ze een levering gemist hebben.

Gemiddeld mislukt 14 procent van de thuisleveringen omdat er niemand thuis wanneer de bezorger voor de deur staat. Vaak wordt het pakje dan gedropt bij de buren of in een afhaalpunt in de buurt. De ontvanger zelf had daar tot voor kort geen inspraak in, maar dat wilt bpost veranderen.

Leveringsvoorkeur

Klanten kunnen voortaan kiezen waar hun pakje terechtkomt als ze niet thuis zijn op moment van levering. Die voorkeur kunnen ze online doorgeven. De Belgische post voorziet drie opties: levering bij een buurtbewoner in een straal van 50 meter, een veilige plaats rond het huis zoals bijvoorbeeld een carport, of een postpunt naar keuze. Tegen eind 2018 kunnen klanten ook kiezen om hun pakje te laten bewaren in een pakjesautomaat.

Met het nieuwe systeem wilt bpost ervoor zorgen dat klanten meer controle hebben over de levering van hun pakjes en hun bezorgingen sneller kunnen oppikken. Ook webshops hebben daar baat bij, volgens bpost. ‘Het is gebruiksvriendelijker en de klant mist nooit meer een levering,’ zegt de postdienst in een persbericht.

Maart 2018

Het concept werd het afgelopen jaar al uitgetest in de steden Roeselare, Seraing, Moeskroen en Turnhout. Die pilootprojecten werden met succes afgerond. Zo’n 60 procent van de voorkeuren waren afkomstig van klanten die in het verleden al een levering misten.

Regio per regio wordt het systeem nu uitgerold naar heel België. Eind maart 2018 zou de implementatie compleet moeten zijn.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business