Om een grip te krijgen op kwaadwillige webpagina's en informatie uit te wisselen over criminele trends, gingen Europol en EURid sinds kort een samenwerking aan.

Een online tool die de bezoeker een seintje geeft wanneer hij op het punt staat iets te kopen van een onethisch handelaar: het komt eraan, als we deze Amerikaanse start-up mogen geloven.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De bewuste consument wordt niet door elke retailer met open armen verwelkomd. Toch is de trend onmiskenbaar. Steeds meer consumenten gaan niet meer alleen op zoek naar de goedkoopste of beste optie, maar ook naar eerlijkheid, milieuvriendelijkheid en ethiek. Dat is niet altijd even makkelijk: welke retailer hangt aan de grote klok dat zijn same-day delivery onnodig vervuilend is of dat hij geen idee heeft vanwaar zijn producten afkomstig zijn?

Eerlijke alternatieven

Een Amerikaanse start-up wilt daar verandering in brengen. Het bedrijf ontwikkelde Impakt: een browserextensie voor Firefox en Chrome, die de gebruiker op de hoogte brengt van eventuele onethische praktijken van de retailer op vlak van milieuvriendelijkheid, diversiteit, diervriendelijkheid, en politiek gelobby. Zo hoopt het team het voor consumenten makkelijker te maken om bewust te kiezen tussen online handelaars.

Een bezoeker die de Impakt-extensie heeft ingeschakeld, zal in de zijbalk een bericht te zien krijgen wanneer hij een product in zijn winkelmandje legt. Als de retailer zich schuldig maakt aan minder koosjere praktijken – lees: kinderarbeid, dumping van vervuilende stoffen, uitbuiting van arbeiders – zet de extensie de bewuste feiten op een rijtje, met een link naar een online bron. Liggen de prioriteiten van de gebruiker bij milieu, of eerder bij diversiteit? Dan toont de extensie eerst de informatie die door de gebruiker als belangrijkst wordt geacht.

Daarnaast worden eerlijke alternatieven voorgesteld voor het product in kwestie, bij retailers zonder bekende struikelblokken. De extensie zou werken op alle populaire platformen, zoals Amazon of H&M, en bekende merken, zoals Nike.

Machine learning

Hoe weet de extensie wanneer een retailer afwijkt van het rechte pad? Daarvoor doet Impakt een beroep op publieke data, sectorrapporten en nieuwsberichten. De verzameling aan data worden samengebracht in wat de ‘Company Ethics Database’ wordt genoemd en vormt de basis van de informatie die de extensie voorschotelt.

Het moeilijke deel, zoals het team zelf zegt, is om de juiste algoritmen te ontwikkelen die het internet afschuimen voor nieuwe informatie en de databank up-to-date houden. Om het nodige geld te verzamelen om de ontwikkeling te bekostigen, startte het team daarom een Kickstarter-campagne op om 30.000 dollar te verzamelen. Op moment van schrijven hebben ze van het beoogde bedrag al ruim 21.000 dollar gehaald.

Geen goed of slecht

Het doel van de extensie is niet om een retailer als goed of slecht te bestempelen, laat de start-up weten in een FAQ. ‘We verbinden gebruikers simpelweg met de informatie die al publiek beschikbaar is en citeren al onze bronnen met links. Dan is het aan jou, de consument, om te beslissen wie nog je geld verdient.’

De extensie is nu nog in fase van ontwikkeling, en zou in mei 2018 gelanceerd moeten worden.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here