Al jaren wordt richting China gekeken voor de doorbraak van Amazons grote concurrent, maar misschien kan de e-commercekolos beter dichter bij huis kijken.

Ook Walmart mikt immers op een toekomst als online warenhuis en marktplaats. De Amerikaanse supermarktketen wilt het eigen platform openstellen voor andere merken, zodat zij hun waren kunnen aanbieden op de website. Daarmee komt Walmart in het vaarwater van Amazon.

Merken

Op dit moment lopen er gesprekken met een eerste merk dat een plaatsje zou krijgen op Walmarts platform: Lord & Taylor, een Amerikaans fashion- en beautyretailer die zich richt op high-end producten. Dat melden enkele anonieme bronnen aan de Wall Street Journal.

Andere merken die kunnen verschijnen op Walmarts marktplaats zijn wellicht merken onder eigen vleugel. De afgelopen vijftien maanden besloot Walmart om in sneltempo een groot aantal e-commercespelers op te pikken, waaronder online warenhuis Jet.com en kleinere kledingmerken als Moosejaw, Bonobos en ShoeBuy. Het is waarschijnlijk dat zij binnenkort een centrale rol zullen spelen op de online marktplaats.

Experimenteren

Hoewel Walmart en Amazon al langer een bitse concurrentiestrijd aanvoeren, zou een online marktplaats betekenen dat Walmart voor het eerst Amazons territorium betreedt en op die manier rechtstreeks concurreert met de e-commercereus.

Walmart behaalde de laatste jaren wisselend succes met z’n e-commercestrategie, hoewel het blijft zoeken naar een manier om de bovenhand te halen in verschillende domeinen. In het laatste jaar alleen al experimenteerde de retailer met een thuislevering van boodschappen tot in de koelkast, nam het een patent op een vliegend distributiecentrum, en testte het gigantische afhaaltorens.

Naast het experimenteren met innovatie op vlak van e-commerce, zoekt Walmart ook de steun van andere grote spelers op het op te nemen tegen Amazon. Bijvoorbeeld sloot Walmart even geleden een alliantie met Google en diens virtuele assistent om stemgestuurd shoppen mogelijk te maken. Klanten kunnen binnenkort online bestellingen doorgeven door die te vertellen aan Google Assistant via hun smartphone of slimme speaker. Zo kan er worden geconcurreerd met één van Amazons paradepaardjes: virtuele assistent Alexa die onder andere in Amazons slimme speakers huist.

Achterstand

Ondanks de verwoede pogingen om het gat in de markt te vinden, kan de supermarktketen op dit moment op veel gebieden nog steeds niet tippen aan zijn tegenstander. Qua online verkoop blijft Walmart een grote achterstand behouden, en ook internationaal kan de retailer op veel minder naamsbekendheid rekenen. Snel zal de concurrentiestrijd niet beklonken zijn.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here