De Europese regulatoren geven het groene licht voor Microsofts acquisitie van LinkedIn, nadat het bedrijf instemde met enkele beperkingen.

Adidas presenteert de eerste schoenen van zijn Speedfactory, een quasi volledig geautomatiseerde fabriek. Het brengt zes modellen op de markt speciaal ontworpen voor specifieke steden.

Advertentie

De robot-sneakers zullen vanaf 19 oktober beschikbaar zijn in winkels in Londen. Het zijn de eerste paar schoenen die van de band rollen in Adidas’ Speedfactory, een fabriek in Duitsland waar het productieproces in handen ligt van robots.

Stadsneakers

De eerste reeks Speedfactory schoenen krijgt de naam AM4LDN mee, een acroniem dat staat voor Adidas Made For Londen. Het bedrijf stelt dat de voetschoeisels speciaal ontworpen zijn om in de Britse hoofdstad rond te lopen. Na de Londense schoenen zullen nog vijf andere stadsvarianten volgen: AM4PAR, AM4LA, AM4NYC, AM4TKY en AM4SHA. Respectievelijk voor Parijs, Los Angeles, New York City, Tokio en Shanghai. Via online verkoop zullen ook mensen buiten die steden een eigen robotsneaker op de kop kunnen tikken.

Voor het design van de AM4-sneakers baseerde de schoenenmaker zich onder andere op data van atleten om de materialen en de vorm van het schoeisel te bepalen. Over de prijs van de schoenen wil de fabrikant nog niets weggeven. Ter vergelijking: De Futurecraft M.F.G, het protoype waar de AM4-schoenen op gebaseerd zijn, kostte 250 euro.

Personalisering

Op termijn wil Adidas veel meer op maat gaan werken. In het verleden was dat niet mogelijk, wegens niet rendabel. Met automatisering kan het hele proces veel sneller verlopen, onder andere doordat alle onderdelen op dezelfde plek kunnen worden samengesteld. Adidas hoopt dat het 500.000 schoenen per jaar kan produceren in de Speedfactory, wat nog altijd veel lager is dan de miljoenen schoenen die het jaarlijks aflevert in andere vestigingen.

Adidas heeft al een tweede Speedfactory in de pijplijn zitten, deze keer in Atlanta (VS). De locatie zou volgens het bedrijf binnenkort operationeel zijn om zijn Duitse robotcollega’s bij te staan in het produceren van zijn stadsneakers.

Wie een blik achter de schermen van de Speedfactory wil werpen, kan de onderstaande video bekijken. De schoenenfabrikant filmde het materiaal om de Futurecraft M.F.G. te promoten, het prototype waarvan uiteindelijk maar 500 paar op de markt zijn gebracht.

 

 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here