Disruptieve technologieën maken van elk bedrijf een technologisch bedrijf. De sector wordt opengetrokken, waardoor tech-bedrijven vrezen voor de nieuwe concurrentie.

Kaan’s Kaashandel wist wereldwijd duizenden en duizenden online bezoekers te lokken dankzij een originele online campagne.


In vijf dagen tijd kreeg Kaan’s Kaashandel, een kleine, artisanale kaaswinkel in Alkmaar, ruim 56.000 online bezoekers over de vloer. De winkel haalde succes met een online livestream waardoor ze niet alleen klanten achter de toog, maar ook die op het internet konden bedienen.

‘s Werelds eerste Stream Store

In samenwerking met ABN Amro werd de kaashandel namelijk vijf dagen lang het decor voor ’s werelds eerste ‘Stream Store’. Via een website konden bezoekers een realtime blik werpen op de activiteiten in de winkel, en zaakvoerder Kaan en zijn team namen bestellingen op via de aanwezige livechat-functie. Buiten het verkopen van kazen, hielpen ze de online bezoekers ook met extra tips, recepten, en uitleg over de kazen.

De virtuele winkel werd door online bezoekers vanuit 140 landen gevolgd, waaronder België, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Zweden. Verrassend genoeg bleek de winkel het populairst in de Verenigde Staten, goed voor ruim 11.000 bezoekers. In vijf dagen rolden ruim 500 orders binnen via de virtuele winkel, wat het gebruikelijke aantal in die tijd verdubbelde. Het gros van de bestellingen was afkomstig uit Nederland en de VS.


‘Beroemd in Amerika’

‘We zijn beroemd in Amerika en hebben de media in China gehaald,’ jubelt Jan Kaan. ‘In het begin was het wat onwennig te werken in de Stream Store, maar daarna ging het vanzelf. In totaal hebben we meer dan 500 extra orders verwerkt. Op zaterdag heeft iemand zelfs een hele Goudse gekocht. En Amerikanen? Die bestellen ‘alles of niets’. Zo hebben we veel orders van vier kilo met alle acht aangeboden soorten kaas naar de VS verscheept. We hebben bijna 57.000 bezoekers in ons kleine winkeltje gehad, dat is gigantisch!’

Online speciaalzaak

Ook Henk Hofstede, Sector Banker Retail bij ABN Amro, is tevreden met de uitkomst van de campagne. ‘Dit is precies wat we wilden bereiken met de Stream Store: de authentieke en ambachtelijke speciaalzaak van de toekomst wereldwijd op de kaart zetten. Inclusief de persoonlijke benadering, goede service en kwaliteit – maar dan bereikbaar voor het grote publiek. Dat het wereldwijd zo veel succes zou hebben, hadden we niet verwacht. Mooi om te zien dat een traditionele kaaswinkel er nu een potentiële internationale klantenkring bij heeft gekregen. Wat ons betreft, is het experiment meer dan geslaagd en een voorbeeld voor retailers die nadenken over hun online aanwezigheid.’

Opvallend detail: Kaan’s Kaashandel is nog druk bezig met de lancering van hun allereerste webshop. Die online winkel moet binnen enkele weken geopend worden. Ondertussen kan er via mail nog steeds besteld worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here