Nieuws

Alibaba investeert 13 miljard euro in logistieke capaciteit

De Chinese webshop pompt een enorm bedrag in logistieke activiteiten om zijn dominantie in binnen- en buitenland te verstevigen.

De Chinese e-commercereus Alibaba gaat over een periode van vijf jaar 13 miljard euro investeren in zijn logistieke capaciteiten. Het startschot voor die uitgebreide investering gaf het bedrijf al door de grootste aandeelhouder te worden van Cainiao, een Chinese leverdienst. Met de miljardeninvestering ambieert Alibaba om binnen de 24 uur te kunnen leveren in China, en binnen 72 uur in alle landen daarbuiten.

Cainiao

Cainiao werd vier jaar geleden opgericht als een joint venture tussen verschillende Chinese bedrijven, waaronder ook Alibaba. Ondanks de diverse investeerders werd de koeriersdienst voornamelijk beschouwd als een extensie van Alibaba’s eigen activiteiten. Het bedrijf heeft die perceptie nu in realiteit omgezet door een meerderheidsaandeel te kopen: met een investering van 700 miljoen euro verhoogt het zijn aandeel in Cainiao van 49 procent naar 51 procent.

Robots en winkels

Met de vooropgestelde investeringen wil Alibaba “het meest efficiënte logistieke netwerk uitbouwen in China en de wereld”, aldus Daniel Zhang, CEO van het bedrijf. Waar het bedrijf de rest van zijn 12 miljard euro zal insteken, heeft het nog niet onthuld. Experts verwachten dat Alibaba dezelfde weg op zal gaan als Amazon en behoorlijk wat geld in automatisering en innovaties zal pompen.

Ook de aankopen van fysieke winkelvestigingen om het leveren te vereenvoudigen zullen waarschijnlijk deel van de strategie uitmaken. Alibaba heeft deze week zijn samenwerking aangekondigd met New Huadu Supercenter, een kruideniersketen in China. De vergelijkingen met Amazons overname van het Amerikaanse Wholefoods zijn niet toevallig.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business