Google telt geld neer voor een onderneming die zich tot op heden exclusief richtte op de concurrentie. Gek of geniaal?

Klanten appreciëren het gebruik van slimme technologieën die winkels in staat stellen om snel te voldoen aan persoonlijke behoeftes en zijn dan ook loyaler, zo stelt onderzoek van Adobe vast.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Een ruime meerderheid van consumenten in de Benelux stelt dat het loyaal blijft aan merken die hun beleving aanpassen aan de wensen van de klant. Aangezien die verwachtingen in onze snelle informatiemaatschappij steeds moeilijker te peilen zijn, is kunstmatige intelligentie een uitgelezen hulpmiddel om snel te leren en in te spelen op klantbehoeftes. Dat is een van de conclusies van een uitgebreid onderzoek over klantenloyaliteit dat Adobe en de Londense universiteit Goldsmiths uitvoerden in West-Europa en de VS.

Verandering

Zoals heel wat (web)shops en retailers ondervinden, ondergaat loyaliteit een transformatie door digitalisering. Kopers zijn veel minder geneigd om bij een merk te blijven vanwege een emotionele band. Ze hechten des te meer belang aan de beleving en het gemak dat een merk kan bieden. De belangrijkste oorzaken voor die kentering zijn de overweldigende keuze die het internet mogelijk maakt, en het vertrouwen dat consumenten hebben in online reviews. Deze factoren maken dat consumenten veel sneller overschakelen op een andere winkel, als ze positieve signalen over diens beleving zien. Specifiek gaf 50 procent van de ondervraagden uit de Benelux aan dat ze zonder problemen een product zouden kopen waarvan ze nog nooit hadden gehoord.

AI werkt op maat

De beleving is dus de sleutel tot klantenloyaliteit. “Het digitale tijdperk heeft de markt voor altijd veranderd. Merken kunnen er niet omheen dat data ten grondslag ligt aan het bieden van consistente, relevante en aantrekkelijke klantbelevingen,” stelt David Burnand, Enterprise Marketing Director bij Adobe EMEA. 80 procent van de ondervraagden lieten weten dat ze loyaal blijven aan winkels die hun beleving aanpassen aan de voorkeuren en wensen van hun klanten.

Een van de krachtigste manieren om je online platform te laten inspelen op verwachtingen is de integratie van slimme technologieën. “Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat merken data en content kunnen omzetten in gepersonaliseerde belevingen, gebaseerd op klantrelaties en bovendien op maat,” aldus Burnand. “Kunstmatige intelligentie zal cruciaal zijn in het leveren van gepersonaliseerde belevingen waardoor consumenten terug blijven komen.”

Een meerderheid (57 procent) van kopers in onze contreien geeft aan dat ze ervoor openstaan om persoonlijke informatie te delen, als hen dat een betere ervaring oplevert. Er bestaat dus een vraag en interesse voor de voordelen van kunstmatige intelligentie en andere slimme toepassingen. De vaststelling komt met een caveat: driekwart van de ondervraagden willen dan ook dat ze duidelijk worden geïnformeerd over wat er met hun data gebeurt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here