Google mikt op het kantoor met zijn nieuwste hardware. Het bedrijf heeft het doek gelicht van Jamboard, een 55-inch interactief 4K-scherm om te vergaderen.

Binnenkort mag elke online winkel Amazons 1-Click-technologie gebruiken. Zullen andere winkelketens hierdoor meer omzet halen?

Advertentie

Amazon patenteerde 20 jaar geleden 1-Click, een techniek die klanten in staat stelt om in één klik online aankopen te doen. Deze zwaar besproken patent vervalt binnenkort. Welke impact zal het vervallen van de 1-Click-patent hebben op de e-commercemarkt?

1-Click

Jeff Bezos vroeg op 12 september 1997 een patent aan voor een systeem voor het plaatsen een bestelling via een communicatienetwerk. Dat systeem werkt op basis van klanteninformatie die wordt opgevraagd, vervolgens opgeslagen en uiteindelijke meegestuurd met een cookie. Hierdoor hoef je je niet telkens aan te melden wanneer je een product wilt kopen bij de online winkelgigant.

Wil je iets zo snel mogelijk in huis hebben? In plaats van je digitale winkelmandje te vullen, je aan te melden en uiteindelijk de producten te kopen, kan je bij Amazon op de 1-Click-knop kopen. De aankoop is op deze manier onmiddellijk afgehandeld. Aangezien bijna 68 procent van online winkelmandjes worden achtergelaten alvorens klanten betalen, hadden Bezos en collega’s met hun patent goud in handen.

In de jaren 90 was er een hoop kritiek op de patent van Amazon. Is een systeem waarmee klanten met één klik producten kunnen kopen niet vanzelfsprekend? Veel mensen vonden dat je geen patent zou mogen krijgen voor zo’n brede softwaretechnologie. Bezos probeerde zelf de gemoederen te bedaren door te pleiten voor een kortere patentperiode voor software. Desondanks kreeg hij in de Verenigde Staten een patent voor 20 jaar. In Europa was men het daarentegen eens met de critici. De patent werd hier nooit goedgekeurd.

Kleine impact

Mede doordat Amazon nooit een patent kreeg in Europa heeft het vervallen van de 1-Click-patent slechts een beperkte impact. Critici klaagden 20 jaar geleden aan dat Amazon een oneerlijk voordeel kreeg door deze patent, maar in werkelijkheid valt dat allemaal goed mee. Online winkels kunnen immers een licentie aanschaffen om hun klanten met 1 klik aankopen te laten doen. Bovendien hebben andere winkelketens hun eigen technologie ontwikkeld en gebruikt een app geen cookies. Op je smartphone is de patent dan ook van weinig belang.

In de jaren 90 waren veel mensen het er over eens dat Amazon meer producten zou verkopen omwille van een oneerlijke patent. Nu de patent bijna is afgelopen, is het e-commercelandschap echter zo hard veranderd dat de patent nog maar weinig belang heeft. Hoeveel online winkels zullen daadwerkelijk hun omzet drastisch zien stijgen wanneer ze 1-Click op hun website introduceren?


Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here