Kunnen Walmart en Google een bres slaan in de onschendbaarheid van de alomtegenwoordige Amazon en diens virtuele assistent Alexa? We zullen het snel weten.

Advertentie

Walmart en Google sluiten een partnership waardoor Amerikaanse consumenten online bestellingen kunnen plaatsen in de supermarkt via Google’s virtuele assistent. Anders gezegd: ze geven binnenkort hun boodschappenlijstje mondeling door aan de smartspeaker van Google en hun bestelling wordt automatisch bezorgd aan Walmart.

Opnieuw bestellen

Hiervoor biedt Walmart zet hun eerder gelanceerde ‘Easy Reorder’-functie in. De bestaande functie laat klanten online snel producten bestellen die ze al eens gekocht hebben, zonder door het online aanbod van duizenden producten te bladeren. Via de smartspeaker moet het nog makkelijker worden om snel te bestellen. Door de koppeling met de bestelgeschiedenis op Walmart weet Google Assistant immers welk merk van pakweg toiletpapier je voorkeur geniet. Om te bestellen volstaat het commando: ‘Ok Google, order toilet paper.’ Bestellingen via de assistent komen met een gratis verzending binnen de twee dagen of extra korting als de producten worden afgehaald.

Amazon vs. Google en Walmart

Het partnership is een teken aan de wand. Google en Walmart bundelen de krachten om het op te nemen tegen Amazon, die andere retailgrootmacht mét eigen virtuele assistent: Alexa. Alexa is namelijk goed op weg om de grootste stemgebaseerde virtuele assistent te worden die stevig verankerd is in de e-commercesector. Voor Amazon is die shoppingfunctionaliteit altijd al een onmisbare stap geweest, aangezien online retail één van de grootste werkgebieden is van de webgigant. Google had die motivatie niet, waardoor Google Assistant het risico loopt om de boot te missen.

Er werden al pogingen gedaan om e-commercetoepassingen te verwerken in Google Assistant, onder andere met Google Express, waarbij consumenten eveneens hun bestelling kunnen doorgeven aan de smartspeaker. Google Express kon echter enkel een beperkte selectie aan handelaars aan zich binden, waaronder speelgoedhandelaar Toys R Us, terwijl veel algemene retailers de functie links lieten liggen. Het huidige partnership met Walmart vormt een doorbraak in de impasse en kan precies zijn wat Google nodig heeft om met Amazon te kunnen wedijveren.

Omgekeerd betekent de samenwerking met Google voor Walmart de makkelijkste manier om zich op stem-toepassingen te werpen. In tegenstelling tot Amazon heeft de supermarkt niet de ervaring of de knowhow om zelf een apparaat en virtuele assistent uit de grond te stampen, en bovendien zou het ronduit onverstandig zijn om de markt te betreden met een eigen creatie en zowel Google als Amazon te beconcurreren. Door een front te vormen met Google, komt Walmart in het vaarwater van – zo niet op gelijke voet met – Amazon.

En hier?

In Europa blijft het opvallend stil rond de smartspeakers en virtuele assistenten. Niet verwonderlijk: leidende voorbeelden – Alexa, Siri, Google Assistant – zijn niet in het Nederlands verkrijgbaar, waardoor de toepassing voor een Nederlandstalig publiek beperkt is. Ook in e-commerce zullen retailers nog even moeten wachten voor ook zij aan de slag kunnen met de assistenten.

Advertentie

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here