Marketplace verruimt de blik. In de VS test de marktplaats van Facebook een integratie met eBay, waardoor het platform buiten de grenzen van peer-to-peer-verkoop treedt.

Advertentie

Facebook Marketplace werd in 2016 opgericht als een verkoopplatform voor en door consumenten. De marktplaats biedt Facebook-gebruikers een makkelijke manier om online tweedehands spullen te kopen en verkopen, zonder daarvoor een aparte account aan te maken. Facebook lijkt echter ook te kijken naar meer dan consumentenverkoop alleen: in de Verenigde Staten wordt er geëxperimenteerd met de promotie van koopjes op eBay.

‘We doen een test om te zien of mensen geïnteresseerd zijn om te shoppen voor producten met korting wanneer ze Marketplace bezoeken,’ liet een woordvoerder aan The Verge weten. Mobiele gebruikers op Marketplace vinden eBay’s zogenaamde Daily Deals via een apart tabblad in de app. De functie laat toe om een honderdtal aanbiedingen op eBay te bekijken zonder de Marketplace te verlaten. Betalen gebeurt wel op de koopjessite.

Andere ambities

Het partnership met eBay is op z’n minst onverwacht te noemen. Facebook Marketplace leek door zijn initiële opzet net te concurreren met tweedehands marktplaatsen, maar met de integratie bewijst Facebook dat de ambities op een heel andere plek liggen. Indien het partnership niet exclusief is, kan Marketplace bijvoorbeeld een interessant platform worden voor andere derde partijen. Zo kunnen er met de functie behalve de Daily Deals van eBay, ook koopjes op andere marktplaatsen in de kijker worden gezet.

Of het ooit zover komt, hangt af van het succes van de test. Evengoed kan de functie niet naar alle gebruikers worden uitgerold, of overleeft de functie zelfs de testfase niet.

Gisteren werd nog bekend dat Marketplace ook naar 17 Europese landen zou uitrollen, waaronder België.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here