Nieuws

Belgische e-commerce blijft groeien: 1 op 4 kmo’s verkoopt online

Opnieuw wordt een groei opgetekend in de Belgische e-commerce: het aantal consumenten en bedrijven dat online koopt of verkoopt, blijft stijgen.

Dat blijkt uit de Barometer van de informatiemaatschappij 2017: een jaarlijks onderzoek naar de digitale vooruitgang in België, vergeleken met de andere Europese lidstaten. Naast een peiling van het internetgebruik, de digitalisering van overheidsdiensten en andere indicatoren, kijkt het onderzoek naar de staat van de e-commercesector. België doet het in dat opzicht steeds beter, hoewel op sommige gebieden nog een achterstand merkbaar wordt.

Meer dan Europees gemiddelde

Steeds meer Belgische bedrijven houden zich bezig met online handel. Ongeveer 25 procent verkoopt via een online kanaal, waarmee ons land hoger scoort dan het Europese gemiddelde. De helft van de grote bedrijven (meer dan 250 werknemers) verkoopt online, terwijl 23 procent van de kmo’s hetzelfde doet. De verkoop is meestal gericht aan consumenten: 30 procent van de omzet die gegenereerd wordt in België is afkomstig van B2C-sector, en 70 procent van B2B en overheid.

E-commerce verovert ook een steeds groter aandeel in de totale omzet van de Belgische bedrijven. Het aandeel van de omzet van de Belgische bedrijven die actief zijn in e-commerce, steeg op één jaar tijd van 25,4 procent naar 28,6 procent. Het Europese gemiddelde bedraagt slechts 16 procent.

Consumenten

Ook bij consumenten wordt e-commerce populairder. In 2016 kocht 65,1 procent van de Belgische internetgebruikers online. Als we de totale Belgische bevolking in rekening nemen, is dat nog maar 56,8 procent. Boverdien heeft bijna 1 op 4 consumenten heeft nog nooit iets online gekocht. De doelstelling die door de digitale agenda werd vooropgezet, is daarmee behaald, maar in vergelijking met andere Europese landen loopt België nog achter. Zo is het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld goed voor 82,6 procent online shoppers, terwijl Frankrijk zo’n 65 procent online shoppers telt.

Bovendien gaat de Belgische consument ook vaker bij buitenlandse webshops winkelen, wat recent nog werd bevestigd door een Europees rapport. Zo’n 37,4 procent winkelt bij verkopers uit andere EU-landen, ongeveer twee keer meer dan het Europese gemiddelde. België is dan ook een klein land, klinkt het in het onderzoek.  De Belgische consument deelt bovendien een taal met de buurlanden, waardoor Nederlandse, Duitse en Franse webshops ook veel Belgen kunnen lokken en de shopper zich niet altijd bewust is van het feit dat het om een buitenlandse webshop gaat.

Het soort goederen dat het vaakst online wordt gekocht, bleef vorig jaar nagenoeg hetzelfde. Kleding of sportgerief zijn het populairst, gevolgd door ‘toeristische verblijfsaccommodaties’ zoals hotelvakanties, en tickets.

Klachten

Tot slot werden ook meer klachten geregistreerd over de digitale economie, waaronder klachten over online aankopen. In totaal kwamen het afgelopen jaar bijna 7.000 klachten binnen, zo’n 1.700 meer dan in 2015. Zo’n 2.683 daarvan hadden betrekking tot online aankopen, en daarvan was het uitblijven van de levering van een betaald product of dienst veruit de meest gehoorde kwaal met 65 procent.

 

 

https://www.twinkle.be/nieuws/168552/waarom-sommige-belgen-nooit-online-winkelen/

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business