Amazon test of gebruikers interesse hebben in hun nieuwe chatapp. 'Anytime' lijkt op Whatsapp, maar biedt ook de mogelijkheid om met bedrijven te praten en te bestellen via chat.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Amazon lijkt zich te richten op conversational commerce. De online retailer ondervraagt gebruikers over een nieuwe chatdienst die Anytime wordt genoemd en doet denken aan Whatsapp, met extra functies zoals het bestellen van eten in een groepchat en het splitsen van rekeningen.

Shoppen via chat

Het is niet duidelijk of de app al ontwikkeld is, of het zich nog in een conceptfase bevindt. Amazon polst voorlopig nog enkel met enquêtes of gebruikers heil zien in de app, maar één gebruiker liet alvast weten dat de bevraging liet uitschijnen dat een gebruiksklare versie van de chatdienst bestond. Dat rapporteert AFTVnews. Het nieuwsmedium gericht op alles Amazon kon een screenshot bekomen waarop enkele functies van Anytime worden opgesomd. Onder andere wordt er beloofd dat de chatgesprekken voorzien worden van encryptie en dat gebruikers kunnen chatten met bedrijven om reserveringen te maken, orders te controleren en bestellingen te maken.

 

Bron: AFTVnews

Naast Whatsapp en WeChat

Zo komt de app niet alleen in het vaarwater van Whatsapp, maar lijkt het nieuwe platform ook op de immens populaire chatapp WeChat. In Azië groeide WeChat uit van chatapp tot heus e-commerceplatform. Gebruikers hanteren de app niet alleen om te communiceren met vrienden of bedrijven, maar ook om te winkelen of te betalen met WeChat Pay. Het is niet ondenkbaar dat Amazon als online retailer eenzelfde doel voor ogen heeft.

Publiek

De grootste horde om een WeChat- of Whatsapp-concurrent te lanceren, blijft echter het vinden van een publiek. De meeste gebruikers zijn al gehecht aan één of meerdere vaste chatdiensten op hun telefoon. Om gebruikers een nieuwe chatapp te laten downloaden – laat staan regelmatig te gebruiken – moet Amazon een enorme overtuigingskracht aan de dag leggen.

Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon experimenteert met chatdiensten. Eerder dit jaar lanceerde het Chime, een chat- en videoplatform voor zakelijke gebruikers.

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws in digital commerce? Like Twinkle België op Facebook!

 


 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here