Nieuws, slider

Waarom pure players ook offline winkels openen

Fietsenwinkel.nl zet na Nederland en Scandinavië voor het eerst voet aan wal in België met enkele ‘experience stores’. Wat betekent offline handel voor de oorspronkelijk online retailer?

Een pure player die de stap zet naar offline verkoop: dat komt steeds vaker voor. Kijk maar naar Amazon die rond 2015 startte met het neerpoten van fysieke boekenwinkels en daarna uitpakte met een prototype van de supermarkt zonder kassa’s, Amazon Go. Dichter bij huis vinden we Fietsenwinkel.nl, een retailer die voortaan ook te vinden is in de Belgische winkelstraat. We praten met CEO Bastiaan Hagenouw over het hoe en wat van online versus offline.

Van online naar offline

Bastiaan Hagenouw, CEO Fietsenwinkel.nl

Fietsenwinkel.nl begon in 2012 in Nederland als een pure online speler, en kon met het eigen platform snel uitbreiden naar andere landen. De beweging naar offline handel was in de fietsensector bovendien heel logisch, zegt Hagenouw. ‘Als online speler deden we het erg goed. Op een gegeven moment merkten we echter dat er een groep klanten bestond die een bepaald facet miste: zij wilden de producten voelen, testen en ervaren. Dat kan je deels tegemoetkomen met goede beschrijvingen en video’s op je website, maar het is niet voldoende.’

Dat fysieke aspect is vooral belangrijk met de nieuwere of onbekendere artikelen, zoals elektrische fietsen, legt hij uit. ‘De gemiddelde rijder van e-bike wordt jonger, maar de meesten geïnteresseerden zijn 45 jaar of ouder. De winkels zijn perfect voor dit publiek: klanten die voor de eerste keer een elektrische fiets willen kopen hebben een sterke behoeft om deze eerst uit te testen. Ze willen weten hoe hij werkt en aanvoelt.’

Ondertussen rekent Fietsenwinkel.nl al op distributiecentra in Denemarken, Zweden en Noorwegen, en opende de retailer onlangs vijf winkels in België, waarvan één in Antwerpen. Net zoals de winkels in Nederland is het filiaal in Antwerpen opgericht met het oog op ‘experience’. ‘De meeste winkels zijn uitgerust met een afgesloten testparcours. Alle fietsen die in de winkel staan, kan je met andere woorden ook zelf uittesten. We werken daarnaast ook met een centrale voorraad van ruim 10.000 fietsen. Stel, je hebt op een blauwe fiets door de winkel gereden, maar je wilt ‘em in het rood kopen, dan heb je die de volgende dag in huis, of kan je hem afhalen in je lokale winkel.’

Werken met Belgen

De fysieke expansie naar België relatief eenvoudig, klinkt het. ‘We zijn al sinds 2012 online actief in België. We hadden hier dus al een bestaande klantenbasis en een netwerk van fysieke servicepunten: Belgische fietsenmakers waarbij onze klanten kunnen aankloppen voor onderhoud. Onze online business groeide ieder jaar bovendien met 100 procent in België, en uit marktanalyse bleek dat de tijd rijp was om nu de stap te wagen.’

“Net zoals we in Denemarken met Denen werken en in Noorwegen met Noren, zo werken we in België ook met Belgen.”

De verschillen met het Nederlandse publiek zijn niet groot, geeft hij mee. Bepaalde trends zijn zelfs zowel in België als bij onze noorderburen merkbaar – de rijzende populariteit van elektrische fietsen bijvoorbeeld – maar er blijft hoe dan ook een onderscheid tussen beiden. ‘België en Nederland zijn twee verschillende landen, en net zoals we in Denemarken met Denen werken en in Noorwegen met Noren, zo werken we in België ook met Belgen. De connectie met de klant gaat veel makkelijker als je ook lokale mensen inzet.’ Daarom wordt de Belgische klantendienst van de retailer ook bevolkt met een aantal Belgische medewerkers.

‘Natuurlijk, als die bezet zijn, gaan we je niet laten wachten: dan word je doorgestuurd naar een Nederlandse medewerker,’ voegt hij toe.

Uitbreiding

Over de toekomstplannen in ons land doet Hagenouw liever geen harde uitspraken. ‘We vinden België een interessante markt, dus we plannen verder uit te breiden. Met de ervaring die we onder andere in Nederland opdeden, willen we hier verder groeien. De eerste resultaten zijn overigens verrassend goed.’ Onder andere wil de Nederlandse speler na de eerste vijf winkels in België nog meer filialen openen in ons land. De opening van winkel nummer 6 in Roeselare zal deze week plaatsvinden.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/167487/peter-burin-vente-exclusive-com-feedback-van-klanten-triggert-ons/


 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business