Nieuws, slider

Slim pashokje JBC bestrijdt typische paskamerproblemen

In het teken van digitale transformatie en een optimaal klantencontact, test JBC digitale pashokjes: een slimme spiegel of tablet staat bezoekers bij tijdens het zoeken naar een outfit.

Langs de buitenkant zien ze er perfect normaal uit, de zogenoemde ‘Pientere Pashokjes’. Pas wanneer je binnenstapt, merk je het ingebouwde touchscreen in de spiegel en de scanner langs de zijkant. Het pilootproject loopt voorlopig nog enkel bij de JBC-vestigingen in Merksem en Lochristie, maar indien de slimme spiegel positief wordt onthaald, wordt het concept naar alle Belgische filialen uitgebreid. Twinkle test het slimme snufje uit in Merksem.

Slimme pashokjes

Het concept van het Pientere Pashokje is simpel: klanten kunnen via het scherm een beroep doen op hulp van de medewerkers. Stel je voor dat je in het pashokje graag een van je kledingstukken in een andere maat of kleur had gepast. Dan ben je genoodzaakt om de winkel te doorkruisen om het kledingstuk op te sporen, waar je dan vaak beseft dat het gewenste stuk niet meer op voorraad is. Of je past een outfit, maar je hebt geen gewillige compagnon bij je die zijn of haar ongezouten mening kan delen. In zo’n situaties komt de slimme spiegel van pas.

 

 

Via het touchscreen kunnen klanten makkelijk een winkelbediende oproepen door de juiste optie te selecteren. Om bijvoorbeeld een kledingstuk in een andere maat te vragen, kunnen klanten op de juiste optie tikken en het etiket van het bewuste kledingstuk scannen. De beschikbare maten in het filiaal worden op het scherm getoond, waarna de klant de juiste maat kiest en het verzoek bevestigt. Onmiddellijk krijgen de medewerkers in de winkel een notificatie op hun smartphone met het verzoek en het nummer van het pashokje. Eén medewerker kan het verzoek aanvaarden, pikt het juiste kledingstuk op en geeft het af aan het pashokje.

‘Wanneer we klanten vroegen naar verbeterpunten in hun winkelervaring, kwam het wisselen van een verkeerde maat als één van de grootste ergernissen uit de bus.’

Om raad te vragen omtrent een bepaalde outfit, bijvoorbeeld omtrent retouches of algemeen stijladvies, kunnen klanten op het touchscreen ook aanduiden dat ze simpelweg een medewerker willen raadplegen. Ook dan krijgen de winkelbediendes het verzoek via hun smartphone, en kunnen ze het juiste pashokje opzoeken om hun hulp aan te bieden.

Grootste verbeterpunt

Het concept van de slimme pashokjes werd geboren uit de wens van klanten, vertelt IT-manager Jo Braeckman. ‘We zijn daarvoor te rade gegaan bij onze klanten. Wanneer we hen vroegen naar verbeterpunten in hun winkelervaring, kwam het wisselen van een verkeerde maat als één van de grootste ergernissen uit de bus. We gingen dan aan de slag met oplossingen voor dat probleem, en dit is het resultaat.’

Een korte praktijktest wijst uit dat het proces snel kan gaan. Op een weliswaar rustig moment in de winkel stond een winkelbediende in enkele minuten aan het pashokje met een kledingstuk in een andere maat.

Persoonlijk

De hulp van een winkelbediende inschakelen is niet het enige waarvoor klanten het scherm kunnen raadplegen. Een derde optie op het touchscreen – ‘outfit inspiratie’ – toont gebruikers immers een gepersonaliseerd overzicht van zes aanbevolen artikelen, gebaseerd op eerdere aankopen. Dat kan door het klantenkaartje te scannen, waardoor de gegevens van de gebruikersaccount beschikbaar worden. Indien geen klantenkaart gescand wordt, toont het scherm de bestverkochte producten van dat moment voor dames, heren of kinderen.

Data-driven testen

De eerste reacties over de pashokjes zijn voorzichtig positief, maar een echt beeld van het onthaal volgt pas wanneer er voldoende cijfers beschikbaar zijn, zegt Braeckman nuchter. ‘Als data-driven organisatie, concentreren we ons echt op de feiten. Wanneer we zeker weten dat klanten tevreden zijn over hun ervaring met het Pientere Pashokje, kunnen we kijken hoe we het concept verder uitrollen.’

‘Als data-driven organisatie, concentreren we ons echt op de feiten.’

Daarom houdt JBC de reacties nauwlettend in het oog. Zowel de subjectieve evaluaties van klanten, als de objectieve data van de schermen worden meegenomen in de analyse. Bovendien worden meteen verschillende bepalende factoren ingecalculeerd. Zo experimenteert JBC met drie verschillende implementaties van het slimme scherm: een ingebouwd touchscreen in de spiegel, een touchscreen dat op de spiegel is gemonteerd en een scherm dat aan de zijwand van het pashokje is bevestigd. Wanneer het project in een later stadium naar meerdere filialen wordt uitgerold, wordt ook rekening gehouden met de ligging van de winkel: ervaren klanten de nieuwe dienst anders in de stadskern dan in de periferie? Door de beschikbare data op een geschikte manier te analyseren, probeert JBC niets aan het toeval over te laten.

Digitale transformatie

De Pientere Pashokjes maken tot slot deel uit van de digitale transformatie van de Belgische modeketen, verzekert Braeckman, die tevens aan het roer staat van dat proces. ‘Andere projecten die in dat kader passen zijn bijvoorbeeld onze in-store kiosken, waarbij klanten online artikelen kunnen bestellen die niet meer op voorraad zijn in de winkel, of de gepersonaliseerde aanbevelingen in onze webshop.’ Dezelfde personalisatie-engine op basis van machine learning ondersteunt de persoonlijke aanbevelingen op de slimme schermen in het pashokje, voegt hij toe. Daarvoor werd onder andere de hulp van Belgische start-up Froomle ingeschakeld: een spin-off van de Universiteit Antwerpen die zich richt op machine learning.

‘Maar het draait lang niet alleen om het digitale aspect,’ aldus de IT-manager. ‘We willen ook het contact met de klant bevorderen: klanten kunnen vanuit het pashokje makkelijk om hulp vragen en de winkelbediendes worden toegankelijker. Dat is heel belangrijk voor ons.’

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent digital commerce? Like Twinkle België op Facebook!

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/168073/zo-ziet-winkel-toekomst-eruit/

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business