De virtuele winkelrobot die fungeert als tourgids in Duitse Saturn-winkels, zal binnenkort ook in België te bewonderen zijn.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Ook in Benelux

Media-Saturn, moederbedrijf van de Mediamarkt-filialen, pakte even geleden uit met de ‘holotour’: een augmented reality-toepassing waarbij klanten interageren met een virtuele robot. In het project worden klanten gevraagd om een headset op te zetten, in dit geval de HoloLens van Microsoft, waarna ze virtuele beelden geprojecteerd zien in hun omgeving. Een van die beelden is Paula: zij leidt bezoekers door de winkel en geeft meer informatie over de producten in de vorm van demo’s.

Op dit moment loopt het project in 20 Duitse vestigingen, maar het initiatief zou ook daarbuiten worden uitgerold. ‘We willen Paula straks ook gebruiken in winkels in Nederland, België en Luxemburg’, kondigde Sonja Moosburger, hoofd van digitale transformatie, aan tijdens de Global E-commerce Summit. ‘De virtuele winkel komt er aan en wij willen vooraan staan in die ontwikkeling’, aldus Moosburger.

Paul de robot

Behalve de holotour en virtuele tourgids Paula, stelde Media-Saturn het afgelopen jaar ook andere technologische nieuwigheden voor in hun fysieke winkels. Zo is er Paul, een robot die klanten met eenvoudige taken verder helpt. Zo kan Paul bezoekers naar de juiste producten leiden, eenvoudige vragen beantwoorden en een menselijke medewerker oproepen via VoIP.

 

Foto: Media-Saturn

 

De robot rolt niet alleen in Duitsland rond, maar werd ook al in Nederland gespot. MediaMarkt Eindhoven wordt sinds dit voorjaar gebruikt als een proeftuin voor verschillende innovaties. Bij succes wordt het winkelconcept uitgebreid naar meerdere vestigingen.

 

Zo ziet de winkel van de toekomst eruit


 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here