De Nederlandse politie is er samen met Kaspersky in geslaagd de Wildfire-ransomware te stoppen. Duizenden mensen kunnen hun computer nu gratis ontgrendelen.

Van biermanden tot biltong: alles bestaat in een ‘subscription model’. Maar is zo’n abonnementsdienst ook iets voor jouw publiek?

Advertentie

Abonnementsdiensten zijn populairder dan ooit. Denk aan maaltijdboxen zoals HelloFresh, online streamingdiensten zoals Netflix en de immer bekende Dollar Shave Club. Niet verwonderlijk, aangezien het model veel voordelen biedt. Klanten staan toe om maandelijks (of jaarlijks) te betalen, en in ruil krijgen ze het gewenste product thuis toegestuurd, zonder dat zij daar verder iets voor moeten doen. De handelaar kan op zijn beurt vertrouwen op een vast publiek van betalende klanten. Win-winsituatie.

Het klinkt dus als een aantrekkelijk model, maar is het voor jou ook de moeite waard om een abonnementsdienst op te starten? Over deze drie punten moet je alvast nadenken.

1. Kies een doel

Als je klanten een aanlokkelijk abonnement wilt voorschotelen, moet je een antwoord bieden op één van hun bestaande noden. Welk probleem zal jouw abonnement oplossen? Over het algemeen bestaan abonnementsdiensten in drie smaakjes: bevoorrading, ontdekking en een dienst.

Bevoorrading

Bij bevoorrading zorg je ervoor dat je klanten altijd beschikken over een bepaald basisproduct. Het bekendste voorbeeld in die categorie is de Dollar Shave Club. Het bedrijf won snel aan populariteit met een uiterst simpele premisse: elke maand nieuwe scheermesjes, thuis toegestuurd, aan een vaste prijs.

Het grote voordeel is gemak. De klant kan tijd sparen door de producten in één keer online te bestellen, in plaats van naar de winkel te gaan. De abonnementsdienst werkt dan ook het best met alledaagse objecten die regelmatig vervangen of aangevuld moeten worden, zoals koffie, verzorgingsproducten, schoonmaakdoekjes, en ga zo maar door.

Ontdekking

Als je actief bent in de markt van duurdere of exclusievere producten, dan kan je beter inspelen op een abonnement dat je klant nieuwe dingen doet ontdekken. Een goed voorbeeld hiervan zijn de merchandise-dozen, bierabonnementen of andere vergelijkbare concepten. De handelaar stuurt zijn klanten elke maand een ander pakket op, en de klant heeft de kans om nieuwe producten te leren kennen. Deze formule werkt vooral als je een uitgebreid aanbod hebt of als je aanbod continu varieert. Als je klanten het bijvoorbeeld moeilijk hebben om een weg te vinden door jouw gamma, kan een abonnementsdoos een lucratieve oplossing zijn.

Dienst

Tot slot zijn er abonnementsdiensten die een voortdurende service voorzien. Netflix en Spotify zijn voorbeelden van zulke online subscriptiondiensten, maar ook softwarepakketten zouden in de categorie passen. Deze categorie werkt niet per se met tastbare producten, maar geven hun klanten toegang tot een bepaald (online) service.

2. Onderzoek je concurrenten

Voor je je op een abonnementsdienst stort, moet je achterhalen of er nog wel ruimte is om je dienst aan te bieden. Ga op zoek naar kansen in de markt: dat kan een niche zijn met weinig concurrenten, maar ook weinig kansen, of een grotere markt met veel concurrenten, maar wellicht meer kans op slagen. Onderzoek wat er speelt in de sector waarin je actief bent, en bekijk de concurrentie. Soms kan een kleine twist al het verschil maken: het is twijfelachtig of de zoveelste maaltijddoos nog op succes kan rekenen, maar een snackdoos is misschien een ander verhaal.

3. Ken je product

Wanneer je een abonnement voorziet voor je klanten, gelden andere verwachtingen. Zorg er daarom voor dat je je product door en door kent. Voornamelijk in het geval van de bevoorradings- of ontdekkingsformules moet je ervoor zorgen dat je de verwachtingen van de klant keer op keer tegemoetkomt (en liefst overstijgt). Als je bijvoorbeeld een abonnement voor het beste gourmetkatteneten start, moet je tenminste wel wat kennis hebben over het dieet van een kat. Het kan nuttig zijn om je af te vragen van welke diensten je zelf een abonnement op zou nemen, of probeer iets te vinden waar je echt gepassioneerd voor bent. Zo kan je je klanten in elk opzicht beter bedienen.

 

5 tips om je klantendienst millennial-vriendelijk te maken

 


 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here