De meeste Belgen nemen weleens een reclamefolder vast, hoewel jongeren dat iets minder vaak doen.


De reclamefolder is op de Belgische keukentafel een vast gegeven. 92 procent van de Belgen leest af en toe wel zo’n reclameblad, blijkt uit onderzoek van BD myShopi waarbij ruim duizend Belgen werden ondervraagd. Dat betekent een kleine afname tegenover vorige jaren: in 2016 las nog 96 procent de folders.

Jongeren minder vaak

Toch lijkt het bereik van het offline medium weinig af te zwakken. Ook in vergelijking met zijn digitale equivalent blijft de conventionele papieren folder populair: zo’n 87 procent leest papieren folders, en iets meer dan de helft kiest ook weleens voor een folder online. Ook degene die een anti-reclamesticker op hun brievenbus plakken ontkomen niet aan de reclame: 65 procent zegt bijvoorbeeld folders wel te lezen bij vrienden en familie, in de wachtzaal of in de winkel.

Jongeren lezen de papieren reclamefolder ook, alleen iets minder vaak. Tussen 18 en 35 jaar zeiden 39 procent van de ondervraagden de folder systematisch elke week te lezen; terwijl dat aandeel bij de ondervraagden tussen 35 en 54 jaar rond de 63 procent lag. Ze lezen de folders daarnaast minder lang: gemiddeld zo’n 16 minuten per week, tegenover 20 procent bij personen tussen 35 en 54 jaar.


Supermarktfolders op nummer één

Het merendeel van de consumenten leest de folders omdat ze “speciale aanbiedingen” willen vinden: promoties of andere tijdelijke acties, of omdat ze prijzen willen vergelijken. 49 procent gebruikt dan ook “bijna altijd” de kortingsbonnen die ze in een folder vinden.Opvallend is dat meer dan de helft van de Belgen het lezen van folders ook ontspannend vindt.

Welke folders worden gelezen hangt voornamelijk af van de consument zelf. Meer dan de helft van de Belgische consumenten maakt een selectie van de reclamebrochures op basis van interesse, terwijl meer dan één derde selecteert op basis van de winkels die men plant te bezoeken. Supermarktfolders zijn daarbij het populairst, gevolgd door reclame voor doe-het-zelf-zaken, modeketens en tuincentra. Die folders worden tevens het langst bewaard; gemiddeld enkele dagen tot meer dan een week.  De folders voor auto’s, keukens of sanitair worden minder gelezen, wellicht omdat deze aankopen minder frequent gebeuren.

Boodschappenlijstje

Tim De Witte, CCO bij BD myShopi, zegt niet verrast te zijn. ‘De reclamefolder is sterk verankerd in de winkelroutine van de Belg. Na het ontbijt op zaterdagvoormiddag verruilt de Belg de weekendkrant voor de supermarktfolder, om het wekelijkse supermarktbezoek voor te bereiden. Uit de survey blijkt bijvoorbeeld dat 8 op de 10 Belgen de folder gebruikt bij het maken van een boodschappenlijstje,’ aldus De Witte.

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook.

 

Chatbot van myShopi helpt Valentijnscadeau te kiezen

 


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here