Klanten doen niet enkel aan ‘showrooming’ om geld te besparen

‘Showrooming’ - het fenomeen waarbij consumenten producten in de winkel beoordelen en ze dan online kopen – is niet enkel afhankelijk van de prijs, zo blijkt.

Een van de grootste struikelblokken voor het online aankopen is het niet kunnen aanraken van de producten op het web. Klanten trekken dan maar naar de winkel om een product van dichtbij te bekijken, maar bestellen het artikel vaak toch online. Dat heeft enkele redenen, zegt onderzoeker Peter Verhoef aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit zijn onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld meer winkelpersoneel het ‘showroomen’ kan tegengaan, terwijl webshops het net makkelijker moeten maken om een product te vinden om het effect te stimuleren.

Lang wachten

Belangrijke factoren in showrooming zijn het prijsverschil en het verwachtte prijsverschil tussen online en offline shoppen. Kopers nemen aan dat ze online betere deals kunnen vinden, waardoor ze het product in de winkel laten liggen. Daarnaast geven ook bepaalde negatieve factoren in de winkel zelf de doorslag: het wachten op een medewerker, of een lange rij aan de kassa doen mensen vaker kiezen voor een online bestelling. Het inzetten van meer winkelpersoneel kan zulke problemen oplossen, aldus Verhoef. Bovendien is de hoeveelheid beschikbare medewerkers belangrijker dan het verkooptalent: de kwaliteit van de medewerker zelf heeft weinig invloed op het showroomen.

 

Online retailers die het gedrag van showroomen net willen versterken, kunnen inzetten op makkelijke zoekfuncties en snelle uitcheckfuncties, verklaart Verhoef. Wanneer klanten in tijdsnood zitten, hebben ze weinig zin om een product te bekijken in de winkel: een webshop is dan veel sneller, indien de producten ook snel worden gevonden en snel kunnen worden afgerekend.

 

Altijd op de hoogte zijn van het laatste e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook.

 


Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business